Culinor nett
Culinor nett

Blir horecamarkedets største leverandør av fryste bakervarer

Etter oppkjøpet av Mills Proff Partner Bakeoff i sommer, fremstår Culinor AS som horecamarkedets største leverandør av fryste bakervarer.

Publisert

- Vi holder for tiden på å rydde i de to sortimentene, slik at vi ikke kommer med dobbelt opp av enkelte produkter og benytter samtidig anledningen til å luke ut de aller minste produktene, opplyser markedssjef Elisabeth Klokkervold i Culinor.

Fra 18 til 27 medarbeidere

- Antall ansatte øker fra 18 til 27 medarbeidere, der seks nye inngår i salgsavdeling på 18. Disse vil gjøre sitt ytterste for å møte markedets behov og våre kunder vil spare tid på å ta imot en i stedet for to besøk.

Foranledningen til dagens struktur, startet med franske Neuhausers salg av Culinor AS til finske Vaasan & Vaasan. Vaasan & Vaasan er verdens største produsent av fullkornknekkebrød av rug og verdens nest største fabrikant av knekkebrød.

Tre milliarder

Omsetningen i 2007 var ca. NOK 3 milliarder og personalet besto av 3300 ansatte. Nordic Bakeoff, med hovedsete i Stockholm, er konsernets spesialenhet for bake-off produkter og er Nordens største operatur innenfor denne kategorien.

Mills har håndtert Bonjourproduktene fra Nordic Bakeoff på det norske markedet og det er hovedsakelig disse produktene som nå har havnet hos Culinor.

Vaasan & Vaasan og har inngått en langsiktig samarbeidsavtale for Norden og Baltikum. På den måten vil Culinor fortsatt beholde sitt franske preg, på viktige produktområder som bagetter, croissanter og brioche.

Komplett sortiment

Culinor AS har også håndtert de grossistdistribuerte bakervarene fra norske Nærbakst, først og fremst for å kunne tilby et komplett sortiment innenfor bake-off. Totalt kan bedriften tilby brød- og kakeprodukter fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederland, Belgia, Italia, Spania, England og Polen, og kan med rette leve opp til påstanden om at "Culinor bringer Europa til Norge".

Styrket med produktporteføljen fra Mills, fremstår Culinor som markedsleder på de fleste produktområdene i storhusholdningsmarkedet, og kan tilby så vel de store, ledende produktene, som de mer spissede og kjedetilpassede spesialitetene.

Bredt team

- Under ledelse av salgsdirektør Morten Kristensen (fra Mills), kan Culinor vise frem et salgsteam fullt av fagkunnskap og høy servicegrad, med en markedssjef, tre KAM, en opplæringsleder, tre regionsjefer og 11 salgskonsulenter, de fleste med kokkefaglig bakgrunn, opplyser Klokkervold.

Culinor tilbyr et rikholdig og stekt befestet sortiment og en rekke konseptuelle og markedstilpassede løsninger, og bidrar med utstrakt opplæring innenfor steking, baking, smøring av kalde og varme sandwichretter, renhold og hygiene, samt økonomi.

Firmaets målsetting går ut på å fortsette veksten på storhusholdningsmarkedet, samtidig med en styrking av innsatsen på KBS og dagligvaremarkedet.