ParkHotell_vin2
ParkHotell_vin2

Vinkjelleren og ny konferansesal sikrer helårsdrift

Med hotellkjelleren full av vin, en ny stor romslig konferansesal og en kommende spa- og badeavdeling skal Park Hotell Vossevangen dra kunder året rundt.

Publisert

- Utfordringen er forsvarlig helårsdrift, sier hotelldirektør Jan Bruse Andersen, og presiserer: - Selv om Voss ligger sentralt til ved E16 og fanger mange vestlandsgjester på vei til og fra Bergen, kan ikke turisttrafikken alene bære hotellets drift. Men sommermånedene fra mai til september alltid vil være viktige for vårt hotell. Vår helt spesielle vinkjeller kombinert med ekstra satsing på kurs- og konferanser skal bidra til målsettingen; 10 000 nye gjestedøgn i året innen fire-fem år.

Nybygg

- Hovedårsaken til at vi nå har bygd den nye store avdelingen med storsalen, er vår satsing på kurs- og konferansemarkedet. Men det er ganske stor treghet i markedet for de store arrangementene. Store kurs- og konferanser bestilles ofte ett til to år i forveien, og slik sett må vi se satsingen i et litt lengre perspektiv, sier hotelldirektøren.

Den nye 540 kvadratmeter store salen, med panoramavinduer som bringer Voss inn i salen, kan deles inn i tre hvis nødvendig. Salen rommer totalt 600 mennesker i konooppsett hvis nødvendig, eller 400 mennesker til bords på bankett.

- Det er en investering med tanke på framtiden. De store og profesjonelle kurs- og konferansearrangørene krever høy standard, og slik sett håper vi at denne salen skal bidra positivt. Det er tross alt kurs og konferanser vi er avhengig av. Hadde vi tatt vekk den delen i løpet av året ville vi fått det tungt, sier han.

De siste årene har hotellet omsatt for mellom 45 og 50 millioner kroner netto, med en driftsmargin på 3-4 prosent.

Kurs og vin

Anslagsvis 50 prosent av overnattingsdøgnene på hotellet kan relateres til kurs og konferanser.

Med over 40 000 vinflasker i kjelleren ser han helt klart også muligheten for å arrangere vinrelaterte kurs og konferanser.

- Vi ser jo at mange vininteresserte mennesker allerede legger sine arrangementer hit. Og bedriftsledere inviterer også sine kunder eller ansatte hit der vinsmaking er en del av hele pakken. Vi tar stadig med oss gjestene ned i vinkjelleren. Gjestene er interessert i hvordan vi lagrer og behandler vinen, sier han.

Bygger mer

Selv om det er investert 25 millioner kroner i ny resepsjon og ny storsal, samt fem millioner kroner i eksisterende bygningsmasse det siste året, akter ikke Jan Bruse Andersen å stoppe der.

- Vårt hotell har stort sett ikke vært tilrettelagt for barn. Vi har ikke hatt noe å by på, og jeg forstår at barnefamiliene har valgt andre hotell. Vi ser et stort marked der, og hadde vi åpnet for det hadde vi fått flere trygge bein å stå på. Derfor er en ny spa- og badeavdeling kommet på tegnebordet, og kombinert med 60 til 80 ferieleiligheter og hotellrom for salg håper Bruse Andersen at dette kan stå ferdig i løpet av 2007.

- Økonomien ligger i å selge en del av leilighetene. Voss er et attraktivt rekreasjonsområde, hyttetomter selges i stor stil, og slik sett forventer jeg at det også vil være interesse for disse leilighetene.

- Skal vi få et komplett hotelltilbud må vi ta tak i dette nå, mener han.

Han vet samtidig at investeringer koster. Og med hele 12 000 kvadratmeter hotellmasse som til enhver tid skriker etter vedlikehold så forsøker Bruse Andersen å bruke midlene riktig.

- Ser vi at vi får et godt år, så akselererer vi vedlikeholdsbiten.

Lærer

Med lang fartstid i bransjen har det også blitt noen feilaktige investeringer.

- Det er mye jeg kunne tenkt meg og gjort om igjen. Som for eksempel oppføringen av deluxe-avdelingen i form av 2 suiter og 15 minisuiter i 1987. Det har ikke vært god nok respons på disse rommene, og hadde jeg fått bygd på nytt, skulle jeg ha bygd mindre og flere rom slik at kapasiteten hadde vært større, sier han.

- Vår kanskje aller største utfordring er å fylle rommene. Vi har hatt et belegg på 60 til 65 prosent, og dette skal økes. 70 prosent av omsetningen på hotellet er vareomsetning, og jeg ser absolutt et potensial i å selge flere rom, forklarer han.