Vil ha lokal mat

Interessen for lokalprodusert norsk mat øker kraftig. Ni av ti kunder sier at de foretrekker å kjøpe maten direkte fra bonden fremfor i butikk, viser ny undersøkelse. Hotellene, deriblant Rica-kjeden, følger trenden.

Publisert

- Folk liker den direkte handleopplevelsen. De får prate med bonden som har laget maten og kan spørre om hvor den kommer fra og hvordan den er laget, sier Aina Bartmann, leder for prosjektet ''Bondens marked''.

Direkte fra bonden

Bondens marked er et torg der folk kan kjøpe mat direkte fra produsenten. I fire år har Norsk Landbrukssamvirke satset på Bondens marked, der lokale produsenter av ost, kjøtt og frukt møter kundene ansikt til ansikt.

- Antall byer som har Bondens marked har økt fra ni til 23, og det er stor pågang fra byer, kjøpesentre og handelsforeninger som ønsker et lokalt Bondens marked, forteller Bartmann.

De som selger varene på Bondens marked har selv høstet, fanget, syltet, bakt eller foredlet maten.

Nærhet gir tillit

Folk som har kjøpt matvarer direkte fra bonden eller produsenten, blir lojale kunder og kommer gjerne tilbake, viser en undersøkelse Statens institutt for forbruksforskning har gjort for Bondens marked.

- Så mange som ni av ti nordmenn oppgir at de heller vil kjøpe maten rett fra bonden enn å kjøpe den samme varen i butikken. Det synes jeg er ganske oppsiktsvekkende, sier Bartmann.

Folk flest vil vite mest mulig om maten de spiser. I undersøkelsen Mat og Måltider svarte 88 prosent at maten bør merkes med opprinnelsesland. 86 prosent ønsker også å vite hvilken gård råvaren kommer fra.

- Dette handler både om mattrygghet og om mat som kultur. Nærhet til maten og til bonden som har produsert den, skaper tillit hos forbrukerne, sier kommunikasjonsdirektør Janne Log i Norsk Landbrukssamvirke.

Nå er det turistenes tur til å smake på lokal mat.

Hotellene neste

Turistnæringen og landbruksmyndighetene samarbeider om prosjektet ''Lokal mat på menyen'' der 69 lokale matprodusenter skal levere råvarer til hoteller i Rica-kjeden. Tørkede reinhjerter fra Tromsø, fjellost fra Røros, andelår og syltet plomme er noe av det som skal på menyen på hotellene.

- Vi er glad for all satsing på små og lokale matprodusenter, og jeg er sikker på at mat fra lokale produsenter blir godt mottatt av turister og restaurantgjester, sier Janne Log i Norsk Landbrukssamvirke.

Newswire

Powered by Labrador CMS