Kjell-Arne Halvorsen Horecamarket nett
Kjell-Arne Halvorsen Horecamarket nett

Suksess for elektronisk markedsplass for storhusholdning

Horecamarket er blitt Norges største elektroniske markedsplass for storhusholdning. Selskapet ble opprettet i 2002 og har i løpet av de siste fem årene hatt stor suksess med økt årlig omsetning på over 1,3 milliarder kroner.

Publisert

De store hotellkjedene i Norge på kundelisten.

Blant andre møtes Rica Hotels, Radisson SAS Hotels, Thon Hotels, Norlandia Hotels, Eurest Personalrestauranter, Select Service Partner, Choice Hotels, Nores AL, Studentkafeene i Bergen og Oslo Akershus Studentsamskipsnad over 200 forskjellige leverandører på et elektronisk marked.

Fleksibilitet

- Mye av suksessen kan tilskrives fleksibiliteten i innkjøpssystemet, de store fordelene integrert i mulighetene ved elektronisk varetelling og bestilling, og ikke minst det lave kostnader for brukere og leverandører, forteller daglig leder Kjell-Arne Halvorsen i Horecamarket.

Undersøkelse

Horecamarket har i samarbeid med Universitetet i Stavanger tatt for seg nytteverdien av å benytte elektronisk varetelling fremfor manuell. Resultatet viser store muligheter for besparelser, ved manuell telling benytter man 136 prosent høyere tidsforbruk enn ved en elektronisk telling.

Undersøkelsen er gjennomført som en del av årets beste Bacheloroppgave levert av studentene Janne Hille Madsen og Julia Berge ved Norsk hotellhøgskole - Institutt for økonomi og ledelsesfag.

Oppgaven er skrevet på oppdrag av Horecamarket.- Hotell og restaurantnæringen har muligheten til store besparelser ved overgang til elektronisk handel og elektronisk varetelling. Hvorfor ikke effektivisere ved å gjøre arbeidsintensive oppgaver dobbelt så raskt? Kjell Arne Halvorsen.

Tidsmessige besparelser

- Utover tidsmessige store besparelser fremstiller elektroniske varetellingene varelagerets verdi så godt som mulig. Den manuelle varetellingsmetoden er såpass tidkrevende at det i de fleste tilfeller slurves med blant annet prisoppdatering. Dette fører til at resultatet etter en manuell varetelling ikke er like troverdig, uttaler studentene Janne Hille Madsen og Julia Berge, som fikk best mulig karakter av årets kull fra UIS.

Hotellene med i undersøkelsen er mellomstore hotell (80 til 250 rom) med sentral beliggenhet og kurs og konferanse muligheter i Vest- og Øst Norge.

Fakta Horecamarket AS:

Etablert: 2002

Årlig ordrevolum: 1,3 milliarder kroner

Årlig antall ordre: 200 000 stk

Antall varelinjer: 120 000 stk

Antall leverandører: 200

Antall kjøperkjeder: 20

Produkter: Programvareselskapet Millum AS' produkter for elektronisk handel: Millum Commerce og Millum Procurement

Powered by Labrador CMS