Bleu
Bleu

RESTAURANT BLEU: Den ekstravagante restaurant

"Den ekstravagante restaurant i den overveldende lobby", hvor atmosfæren "bærer preg av at man ikke ønsker at stå tilbake for hotellets øvrige fasetter, hvorfor den lekre restaurant tilbyr en helhetsopplevelse utover det sedvanlige".

Publisert

Innledningen er representativ for den medieomtale Bleu har fått det siste året: "Stedet gir inntrykk av at man befinner seg i og er en del av et eksklusivt utsnitt av den københavnske elite innenfor matkunst i smaksopplevelsenes høyborg. - Restaurant Bleu tilbyr en lang rekke delikate retter, som hver især blir tilberedt og anrettet som et kongelig måltid. - Man blir i det store og hele presentert for en luksuriøs smaksopplevelse, som går i spann med de omgivelser man befinner sig i."

Øst møter vest

Konseptet Bleu er tuftet på, heter "East Meets West" - altså Østen møter Vesten. Allan Jensen er, som kjøkkensjef, satt på for å realisere konseptet. Han kommer fra en tilsvarende stilling på Divan 2 i Tivoli, og uttaler: - På Bleu er maten funky og representerer nytenkning. Vi har stor respekt for den enkelte råvare og den tradisjonelle tilberedning, men med hele Asias utvalg av kryddere og tilbehør, utvikler vi hele tiden nye retter og smaksopplevelser.

Lam med asiatisk vri

Ett eksempel: Dansk lam krydret med "five spice" serveres med gulrot- & aprikoskompott tilsmakt med ingefær og appelsin, lammeglace med soyasaus og ingefær samt Tebstrup geitost i tempuradeig. Utvalgte retter er tilberedt ut fra Nordisk Råds ernæringsanbefalinger for å tilpasse menyen en annen hovedtrend i tiden: Maten skal være sunn og ikke fetende.

Tre porsjonsstørrelser

Small, Medium eller Large? Nytenkningen gjelder også rettenes porsjonsstørrelse. Alle retter serveres nemlig i Small, Medium eller Large. Hvis gjesten ønsker å prøve flere retter eller ikke er så sulten, kan han eller hun velge Small. Medium er en tradisjonell hovedrettstørrelse og Large er enten til de meget sultne, eller dem som gjerne vil dele matopplevelsen med kjæresten.

Anmelderens oppfatning

Restauranten fungerer som frokostsal, og er åpen for gjester utenfra både til lunsj og middag. Fra en matanmeldelse av Bleu sakser vi: "Råvarene er vestlige, især danske, mens matstilen er asiatisk inspirert med retter som inneholder ord som teriyaki, wonton, granateple, sitrongress og andre eksotiske innslag."

Om innredningen heter det: "Bortsett fra vannglassene og velurgardinene ved de meget store og høye vinduene på den ene siden, er restauranten holdt i svart og hvitt med hvite duker og stoffservietter på bordene og sofabenker med lærtrekk.

De høyryggede sofaene fungerer også som romdelere i restauranten, som gjør stedet brukbart til en forretningslunsj. En praktisk detalj er at stolene kan dreie, så du ikke behøver å skubbe dem fram og tilbake over steingulvet når du skal inn og ut fra bordet. Forrest i restauranten er en rekke sitteplasser ved to lange, barliknende bord. De avgrenser restauranten ut mot den store hall, hvor resepsjonen ligger på motsatt side."

Tas vare på

Arne Sunde kommenterer: - Lobbyrestaurant er et vanskelig konsept uansett hvor i verden. Jeg opplevde første gang dette konseptet for cirka fem år siden på Assia De Cuba i New York. Begge ligger i et hotell, men den viktigste forskjellen er at på Assia De Cuba så var det en egen inngang til restauranten. Det er ikke like lett å lokke gjester inn via en resepsjon til en restaurant. Det var morsomt å se hvordan miljøet forandret seg fra frokost til middag ved bruk av en stor vegggardin som skapte god intimitet.

Bleu er meget spennende, med det særegne interiøret. Og en sjeldent dyktig servitør, som kunne sitt fag og var en ypperlig rådgiver. Makter de den samme servicen når det er stinn brakke, er det fenomenalt i så fall. Servitøren betrodde meg at medarbeiderne blir tatt usedvanlig godt vare på av hotellets ledelse; de får bl.a. reise en god del for å hente impulser. Dette tror jeg er nøkkelen til Bleus suksess: De som driver restauranten får like god oppfølging som ledere og ansatte i hotellet. Når så hotellet er rangert helt på topp i København og Danmark, med det høyeste belegget - og gjestene er finansfolk og utøvere av kreative yrker, blir det et stort restaurantmarked innomhus. Som de vet å utnytte i forbilledlig synergi. Her spiller nok også "den berømte cocktailbar" Rouge en viktig rolle: alt av ønskede opplevelser er å finne under ett høyt tak.

Det er godt gjort. Utfordringen er å holde på suksessen over tid. Trendy restauranter, til alt overmål i hotell uten egen inngangsdør fra gaten, har mange odds mot seg.

Menyen? Like spennende som designrestauranten, og upåklagelig kvalitet på de rettene jeg prøvde.

Imponerende barteknikk

Bar Rouge? - Jeg ble mektig imponert over bartendernes teknikk. De mikset store mengder i et forrykende tempo, som var nødvendig for å holde unna køene ved disken. Innbiller meg at de får svært godt betalt for innsatsen i form av rikelige tips. Artig at en av dem var norsk, med erfaring bl.a. fra Ricks i Bergen, kommenterer Arne Sunde.

Powered by Labrador CMS