Beer Factory_Tapper-selv2

Ølgjestene tapper selv

Firemannsbord med tappetårn med like mange kraner som det er sitteplasser. Så er det bare selv å forsyne seg. Et telleapparat holder orden på det totale konsumet på bordet.

Publisert

Ja, på The Beer Factory i Praha, øverst i Václaskégaten - bare et steinkast fra Nasjonalteatret, kan gjesten være sin egen pubvert. Ønskes andre drikkevarer, eventuelt noe å spise, er det bare å bevege seg bort til disken og bestille.

Uten historisk patina

Bryggeripuber er en del av mat- og drikkekulturen i pilsens hjemland. Men The Beer Factory må sies å være noe nytt og annerledes. Sant nok er det store lokalet et kjellerhvelv, men uten historiens patina på vegger og tak. Det er mer et industrilokale, men hypermoderne innredet med veggflatene fylt med storskjermer. Hvor sport og larmende pop kjemper om oppmerksomheten: Her blir man underholdt på moderne vis.

Men det er en ekte ølfabrikk også i den forstand at det er Tsjekkias nasjonaløl, så å si - Pilsner Urquell, som kommer ut av kranene. En fylt seidel koster 39 tsjekkiske koruna - mindre enn ti norske kroner. Som ikke er spesielt billig til Tsjekkia og Praha å være, snarere tvert imot.

Helligbrøde

Mange vil hevde at maksipuber som Beer Factory er bortimot helligbrøde i ølstuens hjemland. Pivnicén har til alle tider, ikke minst under det kommunistiske åket, vært tsjekkernes frihetsbule i dobbelt forstand. De tradisjonelle ølstuene er nå på tapende front, for store, moderne puber, som - verre en verst for øldrikkende tsjekkere - har innført 0,4-litersglasset.

I pilsens hjemland taper også de små bryggeriene for de store. Hver bygd, hver lille by, hver bydel hadde sitt eget lille bryggeri. Til sammen var det tusenvis. Nå er det bare et halvt hundre tilbake.

De vanligste merkene i Prahas ølstuer er Plzensky Prazdroj (Pilsner Urquell), Ceské Budejovice, eller Budvar - som amerikanerne har basert sitt Budweiser på, Prahas eget Staropramen, Gambrinus, Radegast, Krusovice og Kozel.

Powered by Labrador CMS