Hotellrom-illustrasjon Colourbox

Ny eiendomstrend i London

Kjøp et hotellrom og lei det ut. Kjøp-for-å-leie-ut er nemlig blitt et nytt populært investerings- og hotellkonsept i den britiske finansmetropolen. Nå er det duket for internasjonal ekspansjon.

Publisert

Det var eiendomsutvikleren Johnny Sandelson som brakte konseptet til Storbritannia. Chiswell Street Hotel vil bli det tredje hotellet Johnny Sandelson og hans GuestInvest vil sette opp i London. 660 millioner kroner skal investeres for å omdanne det gamle bryggeriet til et moderne hotell med 200 rom, skriver Dagens Næringsliv. Boom i London Det er boomen i eiendomsmarkedet og stor etterspørsel etter hotellrom som driver frem det nye konseptet. Ingen by i verden har i dag eiendomspriser som kan matche London. I snitt steg eiendomsprisene med 24 prosent i London ifjor.

Samtidig går hotellene så det suser. Beleggprosenten i 2006 var på 88,6 prosent, ifølge eiendomsselskapet HHL Humberts Leisure.Satser på luksus 240.000 pund (vel 2,9 millioner kroner) er minsteprisen for et standardrom i GuestInvests nye City-hotell. Da får kunden rett til å bo på hotellet i 52 døgn i året, og resten av perioden kan leies ut. Det første året gis det en garanti på seks prosent avkastning.

- I vårt første hotell i Notting Hill er beleggprosenten over 90 prosent. Det har gitt investorene en enda bedre avkastning, sier markedsdirektør Anita Purvis i GuestInvest.

Purvis sier til DN at de nå ser på etableringer i andre store europeiske byer, men hun tror ikke Oslo er på den listen.

Dagens Næringsliv

Powered by Labrador CMS