colourbox_burger

Ny burgerkjede

Neste år etablerer svenske Max de første av mellom 50 og 80 planlagte hamburgerrestauranter i Norge.

Publisert

Max-kjeden har hamburgerrestauranter i hele Sverige, og driver i tillegg andre spisesteder, hoteller, bensinstasjoner, helsestudioer og solarier.

- Vi er den kjeden som går best i Sverige. Omsetningen vokser med 25-30 prosent i året. Vi beseirer våre konkurrenter ved å satse på helse og høykvalitetsprodukter. Når vi nå ønsker å ekspandere utenfor Sveriges grenser, er det naturlig at vi kommer til Norge, forteller administrerende direktør Richard Bergfors til Dagsavisen.

Optimistisk

Mangelen på egne norske hamburgerkjeder gjør Bergfors optimistisk.

- I Finland har de en slik lokal kjede, og derfor valgte vi i første omgang ikke å etablere oss der. Men i Norge kan vi bli en lokal kjede på grunn av vår kulturelle og geografiske nærhet.

Begynner i Oslo

Målsettingen er å åpne de første norske restaurantene i osloregionen neste år, og trolig blir starten en flaggskiprestaurant i Karl Johan.

De siste månedene har Max hatt diskusjoner med en rekke aktuelle samarbeidspartnere i Norge. Mye tyder på at de vil satse på franchisevirksomhet, men Bergfors sier at det er mulig at Max også vil åpne egne hamburgerrestauranter. Han håper på å ha partnerne klare innen utgangen av året.

Blir stadig sunnere

Bergfors tror Max sin satsning på sunnhet og helse vil gå hjem hos norske forbrukere. De to siste årene har Max lansert en rekke fett- og kalorifattige hurtigmatprodukter.

Max skal satse på en kombinasjon av restauranter som de bygger selv, restauranter som blir etablert på gateplan i byområder og restauranter i kjøpesentre.

Powered by Labrador CMS