Petrines1

Matglede på Petrines

Aldershjemmet har i alle år vært et landemerke i den vesle bygda Norddal på Sunnmøre. Da institusjonen ble lagt ned, ville bygdefolket utnytte det ærverdige bygget i jugendstil til turist- og konferanseformål.

Publisert

De 15 siste årene har det vært gjestgiveri, overnattingssted og restaurantvirksomhet i det som i 1992 fikk navnet Petrines Gjestgiveri.

Med lokal og hjemmelaget mat på menyen har stedet trukket til seg både lokalbefolkningen, kurs- og konferansegjester og turister.

Mat og atmosfære

- Det er maten, den naturen vi har å tilby og den rolige atmosfæren som er Petrines attraksjoner. Vår målgruppe i turistsesongen er folk på ferie som vil ha et godt annerledes måltid og ei god seng. Ellers i året tar vi mot mindre selskap, kurs og konferanser, forteller Kirsti Indreeide (44), og legger kjapt til:

- Vi holder til innerst på Sunnmøre, men det tar bare tre timer hit fra Oslo. Folk i Oslo-området kan være her til lunsj! 1,5 time med fly til Ålesund og 1,5 time med båt inn hit.

Herdalssetra

Indreeide, opprinnelig fra nabobygda Eidsdal og egentlig utdannet statsviter og samfunnsøkonom, overtok som vertinne på stedet i 1995. Hun ivrer for driften av Petrines, men mye jobbing og ansvar døgnet rundt i høysesongen har tært på kreftene. Hun ønsker at flere skal involvere seg i driften, og ser seg også om etter mulige nye investorer. Huset trenger nok en gang påkostning.

- Jeg tar meg av det aller meste nå, og det blir mye til tider, sier Kirsti Indreeide, som fra 1986 til 1994 også hadde ansvaret for driften av Kaffistova på idylliske Herdalssetra, en mye besøkt seter 10 kilometer oppe i dalen fra Norddal.

Endelig overskudd

- Det har til tider vært tungt å få det til å gå rundt her på Petrines, og vi hadde blant annet en planlagt konkurs i 2002. Leverandørgjelden var for stor, og vi hadde for dårlig kontroll på kostnadene. Men vi hadde allerede inne bestillinger for 800 000 kroner året etter (2003), og valgte å prøve på nytt.

Siden den gang har det gått fremover. Omsetningen har økt jevnt og trutt de siste årene. I juli i år hadde vi et belegg på 90 prosent mot 76 prosent i 2006.

- I år passerer vi to millioner, og det blir det et pent overskudd. Markedsføring over lang tid har gitt resultater, spesielt på nettet, og hele 90 prosent av bestillingene foregår nå over nettsiden. Dessuten er lønnskostnadene nede på et mer akseptabelt nivå. I tillegg har vi økt prisene, forteller hun.

Powered by Labrador CMS