Veteranbilmuseum Monja Mjelva nett

Hotell med eget veteranbilmuseum

På Hotel Union i Geiranger finnes verdens største samling av åpne gamle 7-setere. Veteranbilmuseet i kjelleren på hotellet er blitt en spennende attraksjon.

Publisert

- Bilene har alle gått i skysstrafikk i Geiranger. De skysset cruisegjestene, mange av dem rojale gjester, fra fjorden og oppover er dalen til Djupvasshytta under Dalsnibba, 1000 meter over havet, forteller Monja Mjelva, en av dagens drivere av hotellet.

Museum i 2003

Det er hennes svigerfar og tidligere driver av hotellet, Karl Mjelva, som har bygd opp veteranbilsamlingen, som i 2003 endte opp i et eget museum på hotellet.

Geiranger Skysslag og bilene har alltid betydd mye for turismen innerst i Geirangerfjorden. Allerede i 1869, da det første cruiseskipet anløp bygda, ble lokale bønder spurt om de kunne frakte cruisegjestene oppover dalen med hest og kjerre.

Etter hvert tok bilene over.

Spesiallagede biler

I 1911 kom den første bilen til Geiranger, men det måtte spesiallagede biler til for å klare de krappe svingene oppover den bratte dalsiden.

Disse ble produsert før første verdenskrig i samarbeid mellom Opel og Karl Mjelva den 1., første generasjon Mjelva som drev hotellet. Opel laget chassis som hadde større motor og sving, og chassis ble så sendt til Geiranger der Mjelva hadde sin egen Geiranger Vognfabrikk som videreutviklet bilene. Og bilene ble laget åpne slik at turistene letter kunne se fjorder, fosser og fjell.

- Det ble produsert 14 av disse spesialdesignede bilene fra 1913. Etter hvert ble veiene utbedret og trafikken økte. På 1920- og 1930-tallet var det så mange som 50 åpne 7-setere i trafikk i Geiranger. Biltettheten per innbygger var høyere i Geiranger enn i Oslo og New York på denne tiden, forteller Monja Mjelva smilende.

Eneste i verden

Etter andre verdenskrig ble de gamle bilene solgt til fordel for mer moderne biler, men

Karl Mjelva den 2. har gjort en formidabel jobb for å finne igjen og sette i stand bilene for å bevare skysshistorikken i Geiranger. Samtlige biler i museet er kjørbare, og tas ut fra veteranbilgarasjen til spesielle anledninger.

En av bilene, en 1932-modell Studebaker President, er sågar den eneste i sitt slag som nå er igjen i verden. Samlingen består ellers av en Buick 1927, en Buick 1932, en Studebaker 1935, en Hudson 1922, en Cadillac 1919, en Nash 1931 og en AA Ford 1929.

Powered by Labrador CMS