Kurt Miksch og Olaf Heggen - nett

Engrosfrukt: Kort vei fra jordet til bordet

Engrosfrukt AS er en ny aktør i frukt- og grøntmarkedet. Med konseptet Korteste vei fra jordet til bordet har selskapet nådd fram med sitt kundevennlige konsept.

Publisert

Så raskt har det gått siden første leveranse i april i år, at daglig leder Olav Slette kan fortelle om en omsetningstakt som tilsier nærmere 100 millioner kroner årlig, langt mer enn det som var budsjettert på forhånd. Markedet var nok mer modent for en ny aktør enn det initiativtakerne selv trodde.

Engrosfrukts filosofi er å flytte varen på best mulig og raskest mulig måte fra produsentene til kundene.

- Hurtig rullering på så få lagre som mulig er svært viktig, sier Jarle Olsen og Olav Slette i Engrosfrukt til Horeca.

Et fleksibelt alternativ

- Vi har ønsket å bygge opp et selskap som skal legge ekstra vekt på personlig service og ta i bruk og pleie de små og gode produsentene og nisjeprodusentene. Vi skal bringe dem inn til kokkene i de norske kjøkken og utvikle samarbeidet mellom alle parter. Produsentene skal få innspill fra det kjøkkenfaglige.

- Vår linje er å tilby service og varer til avtalt tid - når våre kunder ønsker det. Vi må rett og slett stå opp litt tidligere enn våre mange og gode konkurrenter, forteller Olsen og Slette.

Marche

Pris og leveringsbetingelser er fremforhandlet og avtalt mellom Engrosfrukt AS og kunde eller kjede. Konseptet er basert på raskest mulig omsetning av gode råvarer gjennom et effektivt grossistnett. Kvalitet og optimal logistikk er viktig for oss.

Han forteller videre at den sveitsiske kjeden Marche, som i fjor kjøpte opp By The Way-kjeden, er en av de store aktørene som Engrosfrukt har samarbeid med. Engrosfrukt har siden 16. april levert varene til det som nå blir omgjort til Marche-restauranter.

Fleksibilitet

En av dem som så langt er svært fornøyd med det Engrosfrukt har tilbudt, er kjøkkensjef på Klækken Hotell ved Hønefoss, Kurt Miksch.

- Jeg har vært på utkikk etter en leverandør som kan være rask i vendingene og som er fleksibel. Vi har faste leveringsdager, men det er aldri noen problemer å gjøre endringer. Den nære og direkte personlige kontakten med sjåføren er også av avgjørende betydning for meg. Det har jeg savnet hos andre leverandører, der det er blitt veldig A4 og lite rom for fleksibilitet, sier Miksch.

Det siste leddet

- Hele konseptet til Engrosfrukt passer min filosofi. Jeg føler at jeg er viktig for dem. De er opptatt av at jeg er fornøyd til enhver tid, og spør meg om råd: Er det noen varer som savnes? Hva kan gjøres bedre? Hva er viktig for deg som kjøkkensjef? Dette er noe som betyr mye for meg i mitt daglige virke, sier østerrikeren, som de siste 14 årene har ledet kjøkkenet på Klækken.

- Frukt og grønt er de mest sårbare produktene vi har på kjøkkenet. Det er helt nødvendig med nær dialog. Det kanskje aller viktigste leddet for meg er sjåføren, det siste leddet, som jeg ser så å si hver dag. Jeg føler raskt om sjåføren er engasjert legger han til. Samtidig vet jeg at de som arbeider i selskapet, vet hva som rører seg på markedet i Europa. Det er trygt for meg å vite, sier Miksch.

Hadelandspotet

- Kommentarene vi får fra markedet er klare: "Endelig kommer de til oss og snakker om smak og bruksområder", sier Slette.

Så langt har Engrosfrukt etablert et kundenett på Østlandet, men ser ikke bort fra å erobre nye markeder i andre sentrale deler av landet på sikt.

- Men først skal vi nå ta oss ekstra godt av dem vi allerede har inngått et samarbeid med. Det viktigste for oss er å klare og håndtere det markedet vi har nådd fram i, sier Slette.

Hadelandspakkeriet AS er kjedens hovedleverandør av ferske poteter. Etablerte grossister som Eugen Johansen AS og Brødrene Raastad AS sørger for vareanskaffelser og best mulig vareflyt.

Powered by Labrador CMS