Mitt Hotell Moss nett1

Driver gullgruve i Moss

Nesten ni av ti gjester på Mitt Hotell i Moss er yrkesreisende. Og de legger igjen så mye på hotellet at eierne sitter igjen med fire av ti omsatte kroner.

Publisert

Med en driftsmargin på 39 prosent i fjor er Mitt Hotell i Moss et av de best drevne hotellene i hele Norge.

- Resultatet ser ut til å bli vel så godt i år, konstaterer Béatrice (51) og Hans Christian van der Lagen (55), som har eid og drevet hotellet siden starten i 1989.

- 2007-resultatet blir bra til tross for at juli i år ble dårligere enn i 2006. Vi økte prisene noe i juni, og det har gitt positive utslag. Dessuten har vi hatt enda høyere belegg de andre månedene, legger de til.

Yrkestrafikk

Hotellet er et utpreget forretningshotell, og i motsetning til de fleste andre hoteller, er juli den aller dårligste måneden i løpet av året.

- Moss er absolutt ingen turistby. Sommerferien er dødtid hos oss. Vi har de beste månedene i mars (før påske), juni, samt august og september. 85 prosent av gjestene er yrkesreisende, og 65 prosent av disse igjen er utlendinger som har forbindelser til industrien i Moss, som for eksempel Trio Ving og Ving Card, Rockwool, Helly Hansen, forklarer de.

Paradoksalt nok har Mitt Hotell nytt godt av at store deler av industrien i Moss er solgt til utlandet. Det har gitt hotellet ekstra mange utenlandske gjestedøgn.

- Hva ønsker denne gruppen av gjester av fasiliteter?

- En god seng, en frokost og med store valgmuligheter, samt en god arbeidsplass på rommet med gratis internett. Da er vi langt på vei, svarer van der Lagen.

Suksessfaktorer

Ekteparet forklarer den økonomiske suksessen på følgende måte:

* Det at vi er gjeldfrie betyr mye. Vi har over tid brukt utbyttet til oppgradering og oppussing av hotellet. Renovering og oppgradering opp gjennom årene har foregått etter lommeboka.

* Høy grad av egeninnsats. Vi jobber mye, sju dager i uka, og tar kun ut ferie i jule- og påskehøytiden (da er hotellet stengt). Tar vakter selv i resepsjonen.

* Stabil og svært fleksibel arbeidsstokk. Fem av de 12 ansatte har vært med helt siden starten i 1989. Resten har 8 til 10 års fartstid på hotellet.

* Lave lønnskostnader (27-29 prosent).

* Yrkesreisende legger igjen mye mer penger enn både turister og kurs- og konferansegjester. Vi nærmer oss nå 830 kroner i omsetning per solgte rom.

* Vi fører regnskapet selv (Béatrice er økonomiutdannet). Det ble leid bort en stund, men det kostet for mye. Nå fører vi det selv, og kan se månedsresultatet bare få dager etterpå. Det gir god oversikt over økonomien til enhver tid.

* Vi pleier industrien i Moss, en industri vi får en stor andel av kundene fra.

* Faste gjester over lang tid. Enkelte amerikanere, som har arbeidet for industri i Moss, har bodd på hotellet opptil tre måneder i ett strekk. Mange stamgjester.

* Manuelt bookingsystem.

Rommene det tjenes på

- Manuelt bookingsystem?

- Ja, vi har en gammeldags bookingtavle med blyant og viskelær i resepsjonen som fungerer helt utmerket for oss, sier mener Hans Christian van der Lagen.

Restaurant Atrium er hotellets spisested med plass til 60 gjester. For fem år siden kuttet ekteparet van der Lagen ut à la carte i restauranten.

- Det er rommene vi tjener penger på. Vi har litt gammel Hilton-tankegang; leier ut service rundt, og driver hotellet selv, sier van der Lagen.

Frittstående

Mitt Hotell i Moss er et frittstående hotell. Da de tok navnet i 1989 var det ikke noe annet hotell eller kjede som hadde navnet, men etterpå har kjeden Ditt Hotell/Yours Hotell dukket opp. Andre hoteller har også kalt seg Mitt Hotell.

Les mer om og se flere bilder fra suksessbedriften i den ferskeste utgaven av Horeca, nummer 7 2007.

Powered by Labrador CMS