Akevitt_løiten
Akevitt_løiten

Baren skal fortelle historien

Løiten Brænderi & Destillation på Gardermoen skal satse enda mer på akevitt. - Vi har ikke klart å ta den helt ut, men nå vil vi bygge om baren og gjøre akevitten til en mye sterkere del av konseptet. Akevitten skal selges med en glede og innlevelse som fascinerer gjestene.

Publisert

Det sier markedssjef May-Nina Alstad i Select Service Partner (SSP), selskapet som driver den populære baren på Gardermoen.

Løiten Brænderi & Destillation (blant folk flest bare kalt "Løitens") åpnet i 1998, og valget av akevitt som barens varemerke ble gjort for å følge opp lufthavnens mål om at den skulle gjenspeile det som var særegent norsk.

Typisk norsk

- Oslo lufthavn skulle løfte fram det typisk norske, og særlig det vi har grunn til å være stolte av. Da var det naturlig at vår norske akevitt ble trukket fram som en viktig del av barkonseptet. Og mye av hensikten var å få flere til å velge det norske brennevinet, ikke bare rundt juletider, men året rundt, sier hun.

Med et tjuetall norske akevitter i hyllene har gjestene mye å velge mellom. Favoritten er Løiten Linie, deretter følger Gammel Oppland, Gammel Reserve og prestisjeakevitten Gilde Non plus Ultra som nummer fire.

Akevittandelen i denne baren er betydelig større enn de andre skjenkestedene vi driver på Gardermoen, og nå satser vi på å øke den ytterligere. Arkitektoniske restriksjoner har gjort at vi ikke fikk en fullgod løsning, men nå er dette løst og vi starter nå en ombygging der det vil bli lagt mye større vekt på elementer fra norsk akevitts historie.

Hvordan den endelige løsningen blir, er ennå ikke helt avklart. Vi har ideer om å bygge opp et miljø der vi for eksempel kan benytte eiketønner som er blitt brukt til lagring av akevitt og mye spennende utstyr fra selve destillasjonsprosessen. Vi leker også med tanken om å plassere et gammelt destillasjonsapparat over baren, som med all tydelighet kan vise hva vi selger her. Og på bordene ønsker vi at gjesten skal få lese historien om linjeakevitten og flere av de andre kjente norske merkene.

Skal fortelle en historie

- Vi ønsker at baren skal fortelle en historie, og vil derfor iscenesette norsk akevitts historie i de ombygde lokalene. Det gjelder alt fra uniformer, varesortiment, barinteriør og de ansattes kunnskaper.

Menyen lister opp alle akevittene, med pris for både to og fire centliter, slik at man kan velge både to og tre typer om man vil, og det til en fornuftig pris. Alle firecentilitere selges for 64 kroner, med unntak av Gilde Non Ultra som koster 89 kroner. Tocentiliterne selges for nøyaktig det halve.

For at gjesten skal få en opplevelse i baren, vil det fordre et engasjement og en vilje til å selge av de som står bak disken. De skal selge akevitt med en slik glede og innlevelse at gjesten blir fascinert. Noe som igjen krever at de ansatte har gode varekunnskaper, ikke minst for å kunne fortelle turistene om dette særegne norske brennevinet. Derfor har vi alliert oss med Norges fremste akevittekspert, Halvor Heuch, som vil kurse våre medarbeider et par ganger i året. Hans bok om akevitt er for øvrig en selvfølgelig del av barutstyret, opplyser hun.

Ny trend

- Dessuten må vi holde et godt øye med hvordan trendene utvikler seg. I 1998 hadde man ikke særlig fokus på mat på puben. Men spesielt etter at røykeloven ble innført, har matomsetningen økt i alle våre serveringssteder på flyplassene, også i Løitens Brænderi. Det gir oss en fin mulighet til å se på akevitt og mat i sammenheng. Riktignok må vi forholde oss til at vi er en flyplassbar, og vi vil derforutvikle en meny med småretter som egner seg godt til akevitt, men også for reisende som bare ønsker noe å spise. Det vil i første rekke bli smørbrød med forskjellige typer laks og sild. Dessuten spesielle akevittvennlige sesongretter, som for eksempel julemat.

Sterk merkevare

Med barens åpningstider fra seks om morgen til ni-tiden om kvelden (åpen så lenge det går fly) sier det seg selv at det ikke er akevitt man selger mest av. Men at salget skal øke og at den skal holde stillingen blant de forskjellige brennevinstypene er man ganske så sikker på.

- Vi føler oss trygge på at vi nå satser riktig. Løitens Brænderi og Destillation er en sterk merkevare på Gardermoen, og når vi åpner i over nyttår regner vi med at den styrkes ytterligere, sier May-Nina Alstad.