Anheuser Dorthee skjenker PC Anheuser

Anheuser satser bredt og forsiktig

Dynastisk erfaring hentet gjennom 14 generasjoner, kommer godt med når et lite tysk vinhus må tilpasse seg etter kollapsen i verdens vinmarkeder. De holder flere små kanaler åpne, også én til Norge.  

Publisert

Weingut Paul Anheuser ble etablert allerede i 1627, og Paul Christian Anheuser er 14. generasjon i dynastiet.

Han driver sammen med sin bror, men fremdeles er pappa Rudolf P. og mamma Dorthee aktivt med. På Pauls kontor står lekegrinda med leker og venter på småtrollene som åpenbart føler seg hjemme på vingodset, i likhet med alle 14 foregående generasjoner.

Familieinnsats

Paul Anheuser er en liten produsent som er fullstendig avhengig av familieinnsatsen. I klimatiske uår, må de kunne su på labben i påvente av et nytt pluss- eller gullår. Som heldigvis - i en syklus - bidrar til å rette opp balansen (les: økonomien).

Kollapsen i verdens vinmarkeder har selvfølgelig fått konsekvenser for store som for små produsenter i området som leverer først og fremst gode rieslinger, Spätlese og Auslese, til hjemme- og eksportmarkedet.

Paul Christian forteller at den gamle avtalen om organisert delt ansvar for produksjon og markedsføring og distribusjon i regionen var verdiløs så å si over natten.

Reorganiserer

Uten et stabilt marked, måtte salgs- og markedsinnsatsen tilbakeføres til produsentleddet. Selv var han under utdanning til et sikkert yrke og skoleverket, da broren tok kontakt spurte om han ikke kunne vende tilbake til faderhuset og drive det sammen med ham. Det ble så han takket ja.

Nå reorganiserer de virksomheten, og Paul har fått et slags hovedansvar for eget salg, som vil si halve årsproduksjonen. Som ikke er større enn 100.000 flasker, i beste fall 200.000.

Les mer om vinprodusenten i siste nummer av Horeca (nr. 7 2007)

Powered by Labrador CMS