Sigar Aanonsen2

Sigar i horeca

Da røykeloven trådte i kraft, forsvant sigaren helt fra barer og restauranter. For sigarer røykes i de fleste tilfeller bare inne, og helst i forbindelse med festlige lag.

Publisert

Du tar ikke, i likhet med sigaretten, noen få drag av sigaren utenfor døra. Den sigarrøykende tradisjonen forsvant, og det ønsker Håkon Aanonsen i Sigar.com AS å gjøre noe med. Etter ti år i privatmarkedet, har han nå rettet søkelyset mot horecamarkedet.

- Sigarbransjen gikk på en skikkelig smell med røykeloven. Sigarene forsvant fra restaurantene. Med det forsvant en egen kultur. Men nå tilpasses utestedene slik at det kan røykes ute i nærmest lukkede og oppvarmede lokaler. Det gir nye muligheter. Dessuten er det tillatt med sigarer i lukkede, private selskap, forteller Håkon Aanonsen (39) i Sigar.com AS.

Firmaet økte omsetningen med 40 prosent fra 2005 til 2006, og år ser det ut til å bli en dobling i forhold til fjoråret.

Sigar.com AS når i 2007 en omsetning på to millioner kroner.

Høysesong før jul

For mange hører en ordentlig og ekte sigar med til festmåltidet, og høytiden for sigarene er uten tvil julebordssesongen.

- Året rundt er det barer og puber som er våre beste kunder. Men i førjulstiden merker vi også stor pågang fra restaurantene, som ønsker å tilby noe ekstra i forbindelse med private og lukkede selskaper. Dessuten er det mange som har varme "innelokaler" ute, der det kan røykes en sigar. For når du setter deg ned med en sigar, bruker du gjerne lang tid, sier Aanonsen.

For horecamarkedet

Sigarene finnes i utallige tykkelser og lengder, men for barer, puber og restauranter er det "Corona-størrelsen", med lengde på 12-13 centimeter, som er den mest vanlige. Den har en veiledende utsalgspris på 70 til 90 kroner.

- De er forholdsvis små, og du bruker ikke mer enn en halvtime. Men har du som restaurant- eller bareier gode fasiliteter i form av godt oppvarmede utelokaler, er det selvfølgelig ikke noe problem å nyte en stor sigar i en time. Cubanske sigarillos selger også meget bra i barene, og vi har derfor tatt inn både Cohiba og Montecristo sigarillos, samt en noe større modell med navnet Club. Disse bruker du fem til ti minutter på, og har fullgod cubansk smak, forklarer Aanonsen.

De aller dyreste sigarene i Sigar. coms kolleksjon er Cohibasigarer med en veiledende utsalgspris på omkring 400 kroner i barer og restauranter.

- Når det gjelder horecabransjen, opererer vi med en to-kalkyle, inkludert moms, legger han til.

Riktig lagring

Problemet med sigarer er lagring. De blir raskt tørre og kvaliteten senkes da vesentlig. Det er utviklet spesielle kasser, eller humidorer, som er oppbevaringsplass for sigarene. Nå har også Aanonsen fått tak i såkalte Humidipak (Boveda), som frisker opp og holder humidoren med rett fuktighet over lengre tid.

- Systemet er rett og slett enkelt og genialt, sier Aanonsen. En pakning holder en humidor med 50 sigarer fuktig i to måneder.

Les mer om sigarer i det siste nummeret av Horeca (nummer 8 2007).

Powered by Labrador CMS