Asbjørn Tysland nett1

Serverer fersk firmalunsj hver dag

Klappet og Klart AS i Oslo rendyrker det opprinnelige konseptet; ferdig lunsj til små og mellomstore bedrifter uten egen kantinedrift. Nå kan det bli kjededrift av det hele.

Publisert

Responsen har vært overveldende. Bedriften har knappe tre års fartstid i kantine- og cateringbransjen, men nå ser daglig leder og kokk Asbjørn Tysland for seg at Klappet og Klart kan bli en kjede.

- Siden oppstarten har dette gått over all forventning, og kundene har strømmet på. Alt har gått veldig fort. Per i dag har vi i underkant av 40 faste kunder i Oslo. Totalt har vi 270 på kundelisten. I dag opererer vi kun i Oslo-regionen, men jeg ser det som absolutt realistisk at dette konseptet kan videreføres til andre store norske byer, forklarer Tysland.

Kantine og catering

Klappet og Klart opererer i dag fra kantinekjøkkenet på hovedkontoret til Falck/G4S på Tåsen i Oslo, som det hele startet i, men er i ferd med å vokse seg ut av kjøkkenet.

- Vi skal ikke bli så mye større for at vi er nødt til å se oss om etter nye lokaler i Oslo, forteller Tysland.

Nå er det ni faste medarbeidere i bedriften, og omsetningen i år blir over 10 millioner kroner. Driftsmarginen ligger i underkant av 10 prosent. Det bare to år etter oppstarten. Selskapet har verken kassakreditt eller driftslån.

Neste år er det budsjettert med en omsetningsøkning på 35 prosent (13,5 millioner kroner).

Bedrifter uten egen kantine

Begge gründerne for bedriften, Stein Ingar Sneve Olsen og Asbjørn Tysland, er utdannede kokker, med allsidig erfaring fra både utlandet og Norge.

Men det var i tiden da Tysland var prosjektleder i Carl Heftye Engros AS (importør og grossist av frukt og grønt) og medeier og daglig leder for Service Mat Norge (catering- og påleggsgrossist), at spiren til det nye selskapet ble lagt.

- Jeg ble kjent med bransjen. Var i kontakt med mange potensielle kunder. Jeg så også at for mange firmaer med 20 til 50 ansatte, så var det for store kostnader med en egen kantine. De ansatte gikk heller til nærmeste bakeri eller butikk og kjøpte seg en altfor dyr bagett, forklarer Asbjørn Tysland.

Variasjon

Han så kun ingen andre som hadde et slikt lunsjkonsept - ferdig utkjørt lunsj; ferdigsmurt, ferdig oppskåret pålegg på fat eller salat. Klappet og klart for kundene.

- Vi tilbyr i dag tre konsepter:

1) Ferdig produserte lunsjretter som består av ulike påsmurte retter og salater. Til dette konseptet tilbyr vi menyer for åtte uker om gangen. Variasjon er for oss veldig viktig.

2) Minibuffé/påleggsfat; ferdig oppskåret pålegg og grønnsaker pent anrettet på fat. Kundene lager sin egen lunsj basert på det som leveres.

3) En miks av de to første konseptene. I tillegg serverer vi en del møtemat.

Les mer og se flere bilder i det nyeste nummeret av Horeca (nummer 8 2007).

Powered by Labrador CMS