Queen Victoria

Julecruise på nordlige breddegrader

Julecruise i nordlige farvann er blitt en ny trend. Sist søndag seilte det første av fire cruiseskip inn Oslofjorden på julecruise. Det var P&O's Artemis som anløp Oslo med britiske passasjerer på jakt etter nordisk julestemning.  

Publisert

Denne uka besøker Cunard's Queen Elizabeth, Fred. Olsen's. Black Watch og Queen Victoria byen.

Cunards nye flaggskip Queen Victoria legger søndag til havn på førstegangsanløp etter jomfrutur (skipet blir døpt i Southampton 10. desember). Det betyr at nær 6 500 cruisepassasjerer vil besøke hovedstaden i løpet av denne uka.

Julecruise

Rederiene er stadig på søk etter fornyelse i sitt rutetilbud. Svært mange, spesielt av de britiske og tyske rederiene, har stamgjester om bord. For disse rederiene er det spesielt viktig å tilby nye destinasjoner og opplevelser, og julecruise ser nå ut til å være populært i desember før de fleste skipene legger ut på lengre verdenscruise mot sørligere farvann.

Felles for disse julecruisene er at de besøker nordiske byer for en litt annerledes cruiseopplevelse med julepyntede gater, julemarkeder og tradisjonell feiring. Alle skipene kommer i år med britiske passasjerer og i Oslo har de forventninger om snø! Passasjerene tilbys utflukter til bl.a. Holmenkollen, Vigelandsparken og museene på Bygdøy og til Hadeland Glassverk og Julehuset i Drøbak. Julemarkedene på Norsk Folkemuseum og på Rådhusplassen vil også få besøk av cruisepassasjerer i år.

Cruiseturisme i vekst

2007 ser vekstmessig ut til å bli et mellomår for byen. Oslo har i 2007 hatt 138 anløp av cruiseskip med nær 200 000 passasjerer mot 156 anløp i fjor. Passasjertallet er nesten likt fordi skipene stadig blir større.

- Bestillingene for 2008 er imidlertid gode og tyder på videre vekst, sier informasjonssjef i Oslo Havn, Margrethe Austad. Det forventes en sterk vekst i det nordeuropeiske cruisemarkedet og estimater viser at Oslo i 2015 kan få 250 anløp med opp mot 400 000 passasjerer.

Oslo trenger flere cruisekaier

Oslos største fortrinn som cruisehavn er cruisekaiens spektakulære og sentrumsnære beliggenhet ved Akershus festning. For rederiene er det avgjørende med gode og tilgjengelige kaiforhold slik at passasjerene enkelt og raskt kan finne frem til byens sentrum og severdigheter. Dette er et av de største konkurransefortrinnene Oslo har som cruisehavn.

I Fjordbyplanen, som nå er til behandling blant politikerne, er tegnet to alternativer for nye kaiplasseringer (Hjortnes og Akershus/Vippetangen). TØI/Horwath Consulting-rapporten Cruiseturismens betydning for Oslo sier at Oslo bør planlegge for videre utvikling fra dagens tre til sju cruisekaiplasser inklusive en terminalkai.

Cruise er viktig for byen

Hele 131 nasjonaliteter har besøkt Oslo på cruise i sommer. Nærmere 65 prosent av disse kommer fra USA, Storbritannia og Tyskland.

Det søreuropeiske cruisemarkedet vokser, og i sommer har det vært en økning i antallet italienske og spanske cruiseturister i byen.

Cruiseforbruket regnet per passasjer var i Oslo i 2006 1380 kroner i snitt; for et helt skip var gjennomsnittet ca. 1,83 millioner kroner (samlet forbrukseffekt inkludert gjenkjøp).

I Nord-Europa forventes en vekst opp mot 10 prosent årlig frem mot 2015. Dette representerer et stort potensial for Oslo og for Norge; 30 prosent av dem som kommer til Oslo på cruise sier at de helt sikkert vil komme tilbake og se mer av byen og landet.

Powered by Labrador CMS