1-2-3_hotel_Herlofsen

Vil bygge opp billigkjede

1-2-3 hotel er et rimelig overnattingstilbud som har slått godt an i Kristiansand. Nå ønsker gründer Herlof Herlofsen (23) å spre konseptet til andre norske byer, og han begynner med Oslo.

Publisert

Som 18-åring kjøpte Herlof Herlofsen Sentrum motell i Kristiansand sammen med sin bror. Senere har han kjøpt opp flere overnattingssteder i hjembyen og pusset dem opp. I fjor sommer lanserte den unge hotellgründeren billigkonseptet 1-2-3 hotel med en pris på 530 kroner for enkeltrom og 695 kroner for dobbeltrom. Responsen fra publikum har vært svært god.

- Belegget har ligget på cirka 90% prosent siden åpningen, forteller Herlofsen. Resepten til 1-2-3 hotel er enkel. De viktigste elementene i et hotellopphold skal være bra, samtidig som prisen er lav.

- Jeg er ikke så nøye på engangskostnadene, men driftskostnadene holdes kraftig nede, sier han. Dette har gitt seg utslag i rom med svært gode senger, gratis trådløst internett og flatskjerm på veggen. Men minibar og pay-TV må gjestene lete forgjeves etter. Alle rommene er grundig rengjort før ankomst. Men rommene rengjøres ikke under oppholdet, såfremt ikke kundene ber spesielt om det. Ekstra rengjøring koster 100 kroner.

Selvbetjening

Lave driftskostnader gjenspeiler seg også i bemanningen av hotellet. 1-2-3 hotel har stor grad av selvbetjening. Gjestene låser seg inn utgangsdøren ved hjelp av en kode de får tilsendt via SMS på ankomstdagen. Nøkkelen til rommet står i døra. Resepsjonen består av en enkel disk som bare er bemannet i tidsrommet 06.00-10.00 på hverdager og 07.00-11.00 i helgene. Resepsjonisten ordner frokost og tar i mot betaling fra gjestene som sjekker ut. All betaling foregår ved hjelp av bankkort, slik at ingen skal bruke tid på å frakte kontanter fra a til b.

Til og med detaljer som såpe og toalettpapir har vært gjennom en grundig kostnadsvurdering hos hotelleieren.

- Jeg bruker store toalettrullholdere på rommene. Da går det mindre tid til å skifte ruller. Det samme gjelder såpe. Jeg kjøpte de største såpedispenserne jeg kunne finne.

Også når det gjelder frokosten har Herlofsen hatt i tankene at de viktigste elementene skal være bra, samtidig som kostnadene skal holdes nede. Derfor nøyer han seg med tre-fire påleggssorter. Men han legger sin ære i at kaffen skal være god og at brødet skal være det ferskeste som er mulig å få på et hotell i Kristiansand. Og han spanderer både Dagens Næringsliv og VG i frokostsalen.

Satser videre i Oslo

1-2-3 hotel i Kristiansand består av 16 rom, og Herlofsen regner med en årsomsetning på cirka tre millioner kroner. Men gründeren har så tro på konseptet at han vil ta det videre til andre norske byer. I fjor høst inngikk han en 35-årig leieavtale med eieren av City Hotel i Oslo. Dersom alt går etter planen vil dette hotellet hete 1-2-3 hotel i løpet av 2008, og med to hoteller kan 1-2-3 hotel så smått begynne å bli betegnet som en kjede. Herlofsen ønsker å gjøre den fremtidige billigkjeden til en merkevare.

- Det er viktig for merkevaren at hotellene er skikkelig pusset opp. Jeg tør ikke lansere City hotel som 1-2-3 hotel før det er ferdig oppusset, sier han.

Men planene stopper ikke i hovedstaden. Herlofsen ser for seg Stavanger som neste by med 1-2-3 hotel. Deretter har han ingen konkrete prosjekter, men han ønsker at 1-2-3 hotel på sikt blir en stor kjede.

- Jeg vil fokusere på å tjene penger på hvert enkelt sted før en eventuell videre ekspansjon.

Det er utviklingen Herlofsen har opplevd på Sentrum motell som har åpnet øynene hans for hvilke muligheter som ligger i rimelige overnattingssteder.

- Sentrum motell er i praksis en brakkerigg. Da vi kjøpte motellet i 2000 hadde det en omsetning på 2,1 millioner kroner. I fjor var omsetningen på motellet 5,1 millioner. Vi har løftet standarden noe, likevel er det uforståelig for meg at en brakkerigg kan omsette for så mye. Men det viser at det ligger et betydelig marked i rimelig overnatting.

Powered by Labrador CMS