Anker_Sandvik-og-Hellebust

Utlendingene drar opp belegget

På to år har hovedstadshotellet Best Western Anker Hotel økt belegget fra 58 til 78 prosent. Dermed er hotellet blant de beste i by'n.

Publisert

Best Western klinger internasjonalt. Det genererer mange utenlandske gjester til Anker Hotel ved Akerselva, som ble medlem av kjeden 1. januar 2003. 60 prosent av overnattingsgjestene er utlendinger, og svært mange av disse igjen har funnet hotellet på nettet.

- Antall utenlandske gjester er i veldig sterk vekst. Fra 2004 til 2006 har vi økt det årlige belegget med 10 000 romdøgn (fra 29 000 til 39 000). 9000 av økningen på 10 000 står utenlandske gjester for, opplyser markedssjef Ronny F. Sandvik.

I prosent er belegget økt fra 58 prosent i 2004, til 72 prosent i 2005 og videre til 78 prosent i fjor. Også i måneder som tradisjonelt sett har vært dårlige, meldes det om høyt belegg i 2006. Som eksempel hadde Best Western Anker Hotel 91 prosent belegg i oktober, og hotellet hadde også kraftig oppgang i november og desember.

- Vi har vært best i Oslo i flere av månedene i 2006, forklarer Sandvik.

På nettet

- Det er flere årsaker til at vi har økt belegget så kraftig, men for oss har tilknytningen til Best Western vært særdeles positiv. Kjeden er anerkjent og stor internasjonalt, og vi knytter til oss mange kunder via nettet på den måten, sier hotelldirektør Margret Hellebust, og legger til:

- Vi vet jo at det ikke er noe tre som vokser inn i himmelen, og at vi har opplevd høykonjunktur i bransjen de siste par årene. Men vi mener å ha gjort noe riktig, og har som mål å opprettholde det høye belegget. Vi har fortsatt en del å gå på i perioden januar-mars, og med det gode reservasjonssystemet i Best Western-systemet mener vi å ha de rette forutsetningene.

- Det er viktig å være ute til riktig tid med riktig pris på riktig kanal. Internett har blitt og vil i årene som kommer bli en enda viktigere arena for oss, påpeker Sandvik.

Sentral beliggenhet

- Andre faktorer for den høye beleggsprosenten er pris, service og beliggenhet, mener Sandvik og Hellebust.

Dynamisk prising (prising i forhold til belegg) som gir konkurransedyktige priser ga effekt i beleggsprosenten etter kort tid. Sentral beliggenhet i hovedstaden og viktige samarbeidspartnere på turoperatørsiden er selvfølgelig også avgjørende.

- Bare en så enkelt ting som at vi har romslig bussparkering rett utenfor hotellet gjør at vi blir preferert av reiseselskaper som fokuserer på bussreiser, uttaler Sandvik.

Bed & breakfast

Frokosten er det viktigste måltidet på Best Western Anker Hotel. Hellebust forteller at de vektlegger det måltidet, men har nedprioritert middagen.

- Vi har aldri solgt oss inn som noe annet enn et B&B-hotell. Vi har så mange gode restauranter like rundt hjørnet som dekker gjestenes behov. Men de som ønsker noe å bite i til middag på hotellet får det fra en enkel varmrett vi har stående for våre gjester. Vi ordner også gruppemåltider på forespørsel, forklarer Hellebust.

Tre i Oslo

Verdens største hotellkjede Best Western har aldri helt klart å etablere et solid grep i Norge. Men i Oslo har kjeden hånd om sakene. Alle de tre hotellene i hovedstaden, Anker Hotel, Bondeheimen Hotel og West Hotel, ligger høyt på beleggsstatistikken.

- Det viser at vi treffer godt med byhotellene våre, og vi ønsker derfor å etablere nye Best Western-hotell i flere byer i landet, uttaler daglig leder for Best Western i Norge, Hege Ramm.

Powered by Labrador CMS