Egne åpningstider og null svinn

Tilnærmet null svinn. Alderskontroll. Åpningstider i henhold til skjenkeloven. Sperre for gjester man har dårlig erfaring med.

Publisert

Den norskutviklede minibaren, The O-system, har løst mange av problemene som har vært en hodepine for mange hotelldrivere. Det gjelder i første rekke svinnet som ofte utgjør 20 prosent av omsetningen.

- Dette er en lukket løsning. Minibaren har ingen dør som kan åpnes, og det er umulig for gjesten å komme i kontakt med varene før uttaket er registrert, sier Styrk Opheim i Oppie Design AS, som har utviklet og tatt patent på den nye løsningen.

Mer salgsfremmende

Minibaren kan sammenlignes med en brusautomat der gjesten må trykke på en knapp før det valgte produktet kommer ut i en luke.

- Utseendemessig skiller den seg også ut fra de fleste minibarer ved at produktene stilles ut for gjesten. Budskapet er: værsågod, forsyn deg! Noe som er atskillig mer salgsfremmende enn en minibar med en mørk dør gjemt inne i et garderobeskap.

Ønsker gjesten for eksempel en cola, trykker han eller hun bare på en knapp som har samme tall som står under flasken. I samme øyeblikk sendes et signal til resepsjonens bookingsystem som avgjør om det er ok eller ikke. Er det ikke lagt inn noen restriksjoner på forhånd, sendes det et signal tilbake om at uttaket er klarert, og colaflasken kommer ut. Kjøpet registreres umiddelbart på rommet med korrekt klokkeslett. Alt foregår helautomatisk, opplyser han.

Eneste godkjente

- En gjest som for eksempel bor på rom 213, og ikke har fått noen anmerkninger når det gjelder kreditt eller alder, vil kunne ta ut hva som helst fra baren. Også brennevin om det skjer mellom klokken ett på dagen og tre om natten. Utenfor denne tidsperioden er det umulig å ta ut brennevin fra minibaren, men de andre varene er tilgjengelige. I Bergen er derfor denne løsningen den eneste som er godkjent for salg av sprit fra minibar.

Om det er ungdommer under lovlig alder som sjekker inn, stenger man helt av for de produktene de ikke skal ha tilgang til.

Og gjelder det innrykk av for eksempel reisegrupper sommers tid som man tidligere har hatt dårlige erfaringer med, kan man ved et tastetrykk låse minibarene.

Man trenger altså ikke å gå opp på rommene for å tømme eller stenge minibarene i disse situasjonene, poengterer han.

Lite svinn

Den nye minibaren reduserer svinnet betydelig, i prinsippet ned til null.

- Men det vil alltid finnes en og annen som nekter for å ha forsynt seg fra baren uansett, og da blir det jo opp til resepsjonen hvordan man håndterer det. Likevel skjer dette så sjeldent at svinnet aldri overstiger to prosent, viser våre erfaringer.

Arbeidet med å etterfylle minibarene reduseres også, ifølge Opheim.

- I og med at husøkonomen kan se at det er tatt ut varer fra minibaren på rom 213, men ikke på 214, 215 og så videre, går man bare dit hvor det er tatt ut varer. Å holde orden på tradisjonelle minibarer på 250 rom, koster alene ett årsverk. Det sier seg selv at man kan oppnå betydelige besparelser, fremholder han.

Opheim har inngått et samarbeid med en av de største aktørene innenfor hotell-tv her i landet, noe som gjør det mulig å kommunisere med bookingsystemet uten å legge opp egne kabler.

- Denne operatøren dekker 90 prosent av det norske markedet. Og vi benytter altså deres nettverk ut fra rommene. Alt som skal til er å montere en liten telefonkabel mellom minibaren og tv-apparatet. Det tar bare tre dager å installere barer på 200 rom. Fra nyttår vil vi også være kompatibel med andre pay tv-systemer, slik at dekningsgraden blir 99 prosent, sier han.

Minibarene har en total kapasitet på 33 produkter. Normalt tilbys 11 produkter for salg, men antallet av hvert varierer: tre typer mineralvann, to typer øl, to typer brennevin og en type rødvin, chips, nøtter og sjokolade.

Inntekter uten innsats

Thon Hotel Rosenkrantz i Bergen har hatt de nye minibarene noen måneder, og direktør Kjetil Rød er godt fornøyd med produktet.

- Vi har gått inn på en ordning der minibarleverandøren tar absolutt hele jobben. Det vil si at de drifter barene og sørger for etterfylling. Ved å stille rommene til rådighet, får vi en andel av omsetningen, opplyser Rød.

Tidligere hadde hotellet tradisjonelle minibarer som de tok hånd om selv. Rød savner dem ikke.

- Det hele var basert på et tillitsforhold mellom oss og gjesten, noe som kostet oss tjue prosent i svinn. I tillegg var om lag ett årsverk båndlagt for å ta jobben med dem.

Nå kan vi heller konsentrere oss om det vi er best på, nemlig å drive hotellet mest mulig lønnsomt. Så egentlig er jeg glad vi slipper å ha noe mer med minibarene å gjøre. Nå kan vi likevel ha inntekter av dem uten at det koster oss noe innsats utover vanlig renhold. Det vil si at stuepiken bare tørker støv av dem, sier han.

Brennevin populært

Rosenkrantz har installert 129 enheter, og kan nå også tilby brennevin, noe som var umulig før.

- Det er også en fordel at vi kan tilby gjesten noe mer. I baren har vi nå vodka og cognac, som har vist seg å være ganske populært. Om vi vil kan vi velge andre typer brennevin, som for eksempel akkevit før jul, sier han.

Rød forventer at salget fra minibarene vil øke etter hvert som gjestene blir mer fortrolige med den nye løsningen.

- Løsningen i seg selv er jo salgsfremmende. Helt i starten ble ikke gjestene godt nok informert om hvordan minibaren fungerte. Men nå er resepsjonen blitt flinkere til å forklare hvordan den virker, og det er dessuten trykket opp bruksanvisninger som er lagt ut på rommene. Noe som bidrar til økt salg, sier Rød.

Kan leases

Det er også mulig å lease minibarene og ta hele ansvaret for driften selv.

- I de store byene kan vi tilby det vi kaller city-konseptet, som Rosenkrantz har valgt. Da inngår vi et partnerskap der hotellet får en mindre andel av omsetningen, men slipper altså å betale leie og har ingen jobb med dem. Fordi systemet gir oss så god oversikt over forbruk, klarer én person hos oss å administrere 800 rom i døgnet. Det eneste vi fordrer, er at vi kan ha et lite lager hos de samarbeidende hotellene.

Alternativet er å leie minibarer av oss over en periode på fem-seks år til en pris av knappe tre kroner i døgnet. Men da forestår vi ikke annet enn installasjon og service, understreker han.