Du er her

Glimt fra Foodscape

Den første utgaven av Foodscape er unnagjort. Spesielt seminarene tiltrakk seg mange interesserte.
Av Morten Holt
Publisert 11.10.2018 18:15


Seminarene på Foodscape samlet mange mennesker. (Foto: Morten Holt)

Ellers var det ikke overfolksomt på messeområdet, men arrangøren fikk satt et riktig søkelys på bærekraft, og de mange utstillerne hadde gjort sitt for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Foodscape ble dratt i gang for dem som arbeider profesjonelt med mat og drikke, og som er opptatt av at det som selges eller serveres skal være godt for kroppen og for miljøet, aller helst norskprodusert og selvsagt god på smak.

«Med Foodscape ønsker vi å sette bærekraft på menyen, både i restaurantene, hotellene, kantinene, institusjonene, på bensinstasjonene, i dagligvarehandelen og andre steder det serveres eller selges mat, og hos mat- og drikkeprodusentene selvsagt. Foodscape er en norsk satsning, for å samle hele næringen rundt temaet bærekraftig verdiskapning – fra hav og jord til bord, og de store bransjeorganisasjonene står bak oss», heter det på Foodscape.no.

Saken fortsetter under bildet


Foto: Morten Holt

Les også: Patricias gatekjøkken vant NM i sunn fastfood 2018

Under finner du noen bildeglimt fra messen, som pågikk onsdag 10. og torsdag 11. oktober.


Vidar Holt hos Findus serverer vegetarprodukter (Quorn), blant annet veggieboller og chili con carne med Quorn. (Foto: Morten Holt)


Ecocentric Innovation, her representert ved Monty Hatfield (til høyre), har utviklet Auto Glove, en innovasjon for storkjøkkenbransjen. Det er Rustfrie Bergh, her daglig leder Øyvind Bergh, som skal produsere og selge produktet i Norge. Vi kommer tilbake med mer i et senere nummer av magasinet Horeca. (Foto: Morten Holt)


Christer Heimtoft (til venstre) og Richard Nystad i bedriften FlowFood, som har base i Trondheim. Bedriften dyrker tang og tare utenfor Frøya. Her serveres tang og tare og rotgrønnsaker, som en erstatning for kjøtt. Det er dessuten helt fritt for allergener. Engrosfrukt er distributør. (Foto: Morten Holt)


Norsk Mose & Design leverer farget reinlav til blant annet restauranter. Heidi Foss hos bedriften forteller at mange restauranter bruker det i både tak og vegger på grunn av den ekstremt lyddempende effekten – i tillegg til det dekorative.  (Foto: Morten Holt)


Trond Olaussen hos Engrosfrukt serverer vegetarprodukter. (Foto: Morten Holt)


Geir Arne Sjøenden hos Sergas AS viser frem den helt nye Fast Chef Elite-maskinen. Den er helt ny av året, og en videreutvikling av tidligere Fast Chef-modeller. (Foto: Morten Holt)


Kathrine Vold og Stian Bergerud representerer saus-bedriften Salsus fra Kongsvinger. Bedriften, som ble etablert tidligere i år, produserer kvalitetssaus og -krafter fra norske bein og grønnsaker. Sausene og kraftene er tilsatt svært lite salt, og blir kokt under trykk for å bevare næringsstoffene. (Foto: Morten Holt)


Bjørn Skovli hos The Good Store, som produserer mange forskjellige produkter av havplast, deriblant serveringsbrett, kopper og solbrillene. På solbrillene står sågar koordinatene for hvor plasten er hentet opp i havet. (Foto: Morten Holt)


Fra Foodscape 2018. (Foto: Morten Holt)


Matsvinn på dagsorden på Foodscape. (Foto: Morten Holt)


Fra startups-området på Foodscape. (Foto: Morten Holt)


Foto: Morten Holt

 

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca