Du er her

Norgesmester i sunn fastfood 2018

Patricias gatekjøkken på Setermoen har vunnet NM i sunn fastfood 2018. Dermed sikret gatekjøkkenet i Troms sin andre seier i kåringen. Sølvet gikk til Myrlandsvingen bensinstasjon, mens Pink Fish kapret bronsen i kåringen.
Av Redaksjonen
Publisert 11.10.2018 17:23


Patricias gatekjøkken ligger i Bardu, like ved E6. (Foto: Morten Holt)

Patricias gatekjøkken vant nemlig også i 2016, men daglig leder Anne-Lise Elizabeth Sørensen fortsetter å imponere både kunder og jury.

Fiskeburger med tare

Denne gangen vant Patricias for sin fiskeburger med tare som selges med ulike kombinasjoner av grønnsaker og tilbehør. God markedsføring og eksponering har sammen med pris og god smak gjort fiskeburgeren til et populært valg for kundene som er innom dette lille gatekjøkkenet på Setermoen.

– Jeg er fryktelig stolt og ydmyk over å få denne prisen nok en gang. Men jeg vil dele seieren med industrien og konsepteier GO’2 Grill, som har vært viktige bidragsytere for å få dette til, sier Anne-Lise Elizabeth Sørensen,

En dyktig ambassadør for bransjen

– Daglig leder Sørensen er en ildsjel og en dyktig ambassadør i bransjen. Driften preges av en helhetlig tankegang rundt sunnhet i meny og utvalg, og stor valgfrihet for den enkelte kunde. Men det viktigste er at maten skal smake godt, og det gjør den hos Patricias gatekjøkken, sa divisjonsdirektør i helsedirektoratet, Linda Granlund, som delte ut prisen.

– Det spises stadig flere måltider i farta, og convenience-markedet er en viktig arena i folkehelsearbeidet. Derfor arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt i år denne konkurransen for femte gang, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen.

Minst én porsjon av de anbefalte fem om dagen

Juryen har i sin vurdering av årets finalister lagt vekt på at måltidet eller retten som vinner skal kunne bidra til at forbruker får i seg minst én porsjon av de anbefalte fem om dagen.

I tillegg er konsept og salg viktige faktorer. Med bakgrunn i intensjonsavtalen mellom myndighetene og matbransjen ble det i årets konkurranse oppfordret til å sette søkelyset på alle matvarene vi skal spise mer av; frukt, bær og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat.

Konkurranseperioden gikk fra 18. juni til 20. august, og i etterkant sendte deltakerne inn en evaluering av kampanjeperioden. Deretter dro juryen rundt og smakte på rettene hos deltakere som utpekte seg.

Mange varierte bidrag


Glade finalister under årets kåring. Fra venstre divisjonsdirektør i helsedirektoratet, Linda Granlund, daglig leder og partner i Pink Fish, Ronny Gjøse, daglig leder for Patricias Gatekjøkken, Anne-Lise Elizabeth Sørensen, daglig leder på Myrlandsvingen bensinstasjon, Anne Berit Bratsberg, og prosjektleder for NM i sunn fastfood, Toril Gulbrandsen. (Foto: OFG)

– Vi fikk inn mange gode og varierte bidrag fra hele landet, og det er gledelig å se at mange fulgte oppfordringen om å bruke fisk og grove kornprodukter i tillegg. Det viktigste er likevel å møte forbrukerne der de er. Det må ikke bli for fancy eller vanskelig å spise sunt, og det har årets deltakere skjønt, sier juryleder og ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold.

I årets jury hadde hun med seg rådgiver i horecabransjen, Jörg Otto Stehl og kokk Mona Halvorsen. Kåringen fant sted på Foodscape på Norges varemesse i Lillestrøm, der bærekraftig matservering sto i fokus.

Myrlandsvingen bensinstasjon tok andreplassen i årets konkurranse med «Myrlandsvingen-salaten». Stasjonen har en fargerik og fristende salatdisk der salaten lages på bestilling og kunden selv velger innholdet.

Pink Fish Grensen endte på bronseplass med sitt nye og spennende konsept, der burgere og annen fastfood tilberedes med laks som basis.

Mål om 20 prosent vekst i frukt og grønt-kategorien

Kostholdet påvirker folkehelsen. Derfor samarbeider myndighetene med næringslivet om å bedre kostholdet i befolkningen via intensjonsavtalen. Ett av de konkrete målene i avtalen er økt inntak av mat vi skal spise mer av, deriblant frukt, bær og grønnsaker. I juni i år signerte også KBS-bransjen intensjonsavtalen og forpliktet seg til å arbeide for at befolkningens inntak av frukt, bær og grønnsaker øker med 20 prosent innen 2021.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca