Søkelys på samfunnsansvar i bransjen

Bærekraft og samfunnsansvar er de store buzz-ordene i 2019. Teknologiselskapet Millum har sammen med sitt datterselskap Matinfo satt seg høye mål for å bidra i kampen mot klimaendringene.

Publisert

Målet er å bidra til å utgjøre en positiv forskjell og skape langsiktige verdier for mennesker og miljø - i egen bedrift så vel som via bedriftene Millum samarbeider med.

Å omstille både bedriften og bransjen for en mer langsiktig og bærekraftig tankegang er ikke gjort over natten. Millum har det siste året arbeidet frem både interne og eksterne målsetninger.

FN Global Compact

Først ut var medlemskapet i FN Global Compact i 2018.

– Som et ledd i strategien for samfunnsansvar og bærekraft meldte Millum seg inn i FNs Global Compact. Dette forumet representerer allerede mange ulike bransjer i Norge, og vi ser flere fordeler ved å være tilstede her. Gjennom deltakelsen ønsker vi å demonstrere vårt engasjement, og å nyte godt av kompetansen som finnes i nettverket, forteller daglig leder Bjørn Anskau.

Millums ambisjon når det gjelder samfunnsansvar og bærekraft er ikke begrenset til å ta ansvar i eget hus. Bærekraftsmål nummer ni, som omhandler innovasjon og infrastruktur, blir sentralt.

– Mange av deltakerne i Global Compact er små og mellomstore bedrifter som oss. Vår strategi fremover stiller selvsagt krav til oss internt, men vi ser at der vi kan ha størst effekt er ute hos våre kunder. Lykkes vi med å utvikle løsninger og tjenester som forenkler våre kunders arbeid med bærekraftsmålene de selv har valgt ut, vil effekten av tiltakene øke i takt med hvor mange som tar i bruk løsningene, sier Anskau.

Offensiv på flere fronter

For Millum handler det om å finne gode samarbeidspartnere som jobber mot samme mål som oss. Derfor er vi veldig fornøyde med vårt samarbeid med Factlines og TotalCtrl. Disse to samarbeidene viser at vi ser mot både kjøpersiden og leverandørsiden. Med Factlines arbeider vi for å ansvarliggjøre leverandørene og hjelpe de å formidle samfunnsansvar direkte til sine kunder. Sammen med TotalCtrl har de jobbet tett med kjøpekundene for å se hvor bransjen kan kutte sine utslipp og unødvendig matsvinn.

Samarbeid med Matprisen

– Det er spennende å se hva vi kan få til i samarbeid med dedikerte og dyktige samarbeidspartnere. Vi tror at vi må ta til oss nye tanker om vi skal klare å drive storhusholdningsbransjen mot en mer bærekraftig fremtid, forteller Anskau.

De siste årene har det skjedd en endring i bevisstheten hos innkjøper, leverandør og forbruker når det kommer til hvilke krav vi stiller til maten vi spiser. Skal det utgjøre en forskjell for planeten er man nødt til å få med de store aktørene i bransjen. Derfor har Millum tatt initiativ i samarbeid med Matprisen om å inkludere storhusholdningsbransjen i diskusjonen. Gjennom vårt sponsorat av Matprisen har vi fått opprettet en ny pris, "Årets storkjøkken" som retter seg inn mot de store entitene i bransjen.

– Skal vi få med alle på et grønt skifte, må forbrukerne stille krav og utfordre de store aktørene innen mat og drikke. Store ord og gode holdninger har ingen nytte hvis man ikke følger opp med konkrete handlinger. Derfor er det viktig at det grønne skiftet kommer lengre enn nisjerestauranter i hovedstaden, stadfester Anskau.

Smarte løsninger sammen med Verdimat

Millum er med på å levere teknologien bak Verdimat. Gjennom dette tiltaket hjelper vi til med å formidle overskuddsmat fra produsenter og direkte til kjøkkensjefene.

– Dette er virkelig et positivt tiltak vi er stolte av å være med på. Verdimat knytter sammen produsenter og kjøpere, slik at store mengder overskuddsmat ikke kastes. Verdimat er allerede inne i Millum Procurement og jeg tror og håper vi får se mer av slike tiltak i tiden fremover, sier Anskau.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS