Foto: Tine

Tine øker innovasjonstakten

Tine iverksetter betydelige endringer av selskapets kommersielle områder for å bli raskere og bedre til å imøtekomme kunde- og forbrukerbehov.

Publisert

– Tine og forbrukerne har en god historie sammen, men vi må snu oss raskere i takt med utviklingen rundt oss, uttaler konsernsjef i Tine, Hanne Refsholt.

Refsholt peker på at Tines konkurransekraft utfordres både av endringer i markeder, rammevilkår og forbrukertrender. Hun legger til at utviklingen i første halvår, der Tine ser reduserte segmentandeler i viktige produktsegmenter, illustrerer utfordringene selskapet står overfor.

Les også: Svakere salgsutvikling for Tine

Endringer i konsernstruktur og ledelse

I arbeidet med å styrke Tines konkurransekraft gjøres det nå flere organisasjonsendringer. Blant annet samles marked, forsknings- og utviklingsmiljøet, innovasjon- og forretningsutvikling til ett forretningsområde. Samtidig vil salg få to virksomhetsområder i ny struktur, salg mot dagligvare og salg mot storhusholdningsmarkedet, kiosk og bensin. Dette vil også gjenspeiles i Tines ledelse i virksomhetsområdene fra 2. oktober, men disse vil inntil videre fortsette med eksisterende ledelse.

– En samling av våre markeds- og innovasjonsressurser vil gi oss mer kraft, samtidig som to spissede salgsområder vil gi et større kommersielt trykk og hurtighet i samarbeidet med å utvikle nye produkter for ulike markeder. Dette markerer tydelig i hvilken retning vi ønsker å bevege oss i, sier Refsholt i en pressemelding.

Gode forutsetninger

– Tine har et sterkt fundament som gir oss gode forutsetninger for å lykkes med endringene som kreves. Vi håndterer kanskje Norges beste matverdikjede fra gård til forbruker med solid kompetanse i alle ledd. Vårt omfattende logistikk-, transport- og produksjonsapparat over hele landet gir oss uante muligheter, og omdømmeundersøkelsene forteller tydelig at forbrukerne har tillit til oss, sier Refsholt

Hun peker på at noe av denne tilliten handler om at folk er stadig mer opptatt av dyrevelferd og trygg mat - og ønsker å kjenne historien til produktene de spiser.

– Norsk matproduksjon har mye å være stolt av, både med hensyn til sykdomsbekjempelse og den laveste bruken av antibiotika i Europa. Samtidig er stadig flere opptatt av helse og ernæring. Forbrukerne skal oppleve at Tine responderer raskere og med større begeistring fremover. Vi skal utvikle nye produkter som både tar vare på de gode egenskapene i melken, samtidig som vi intensiverer arbeidet med å redusere sukker og mettet fett, understreker Refsholt.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS