Trond O. Langfjæran og Terje Meling i det nye vinselskapet Natural Selections.
Trond O. Langfjæran og Terje Meling i det nye vinselskapet Natural Selections.

Lenge leve evolusjonen

Det nye vinselskapet Natural Selections har som mål å evolusjonere det norske vinmarkedet.

Publisert

«I det modne markedet vi har nå, med mer enn nok produkter, er det ikke lenger rom for å snakke om at man ønsker å gjøre store endringer. Nye selskaper må derfor definere nøyaktig hvor de kan gjøre en forskjell, for å finne sitt eksistensgrunnlag», melder Trond O. Langfjæran og Terje Meling i selskapet i en pressemelding.

Trond O. Langfjæran og Terje Meling
Trond O. Langfjæran og Terje Meling

Natural Selections eksistensgrunnlag er basert på følgende fakta:

* Nesten 90 % av vinen som selges på Vinmonopolet koster under 150 kroner

* Minst 95 % av vinen som koster under 150 kroner er industriell vin, produsert på gigantiske fabrikker og korrigert for kommersielle defekter med kjemi

* De kanskje fem prosentene under 150 kroner som ikke er industriell vin, er vanskelige å finne

– Forbrukeren fortjener bedre

– Vi mener at forbrukeren fortjener bedre. Det er fullt mulig å lage skikkelig vin også til en fornuftig penge. Vår målsetting er å finne disse vinene, eller å få noen til å lage dem, og så markedsføre dem på en slik måte at forbrukeren kan finne dem. Disse vinene vil typisk være økologiske eller biodynamiske, fermentert med stedegen gjær og med fravær av tilsetninger og prosesseringsmidler. Vi har en kvalitetsfilosofi som vi deler med vinmakerne. Det handler om respekt for naturen og det levende, om å produsere det absolutt beste man kan fra det jordstykket man har til rådighet, og om å tilby forbrukeren et ekte naturprodukt», sier Trond O. Langfjæran og Terje Meling videre.

Vin for Natural Selections

Industriell vin

Økologisk, biodynamisk bærekraftig landbruk

Kjemisk landbruk

Gjæret med stedegen gjær

Gjæret med kultivert gjær

Fravær av tilsetninger gjør at vinen viser sine opprinnelige kvaliteter

Tilsetninger og prosesseringsmidler tas i bruk for å massemarkedstilpasse vinen

Vinen selges til involverte forbrukere

Vinen selges til uinvolverte forbrukere

Gysler Riesling Trocken

Gysler Riesling Trocken er foreløpig den eneste selskapet har listeført på Vinmonopolet.

– Men den er et godt eksempel på det vi ønsker å gjøre, sier de to.

Alexander Gysler, en vinbonde som jobber biodynamisk og uten tilsetninger annet enn sulfitt, kjøper økologisk sertifiserte druer og vinifierer dem selv. Druene er ikke av samme kvalitet som på hans egen eiendom, og kommer ikke fra de beste vinmarkene, men de behandles like respektfullt som Gyslers aller beste druer.

Vinen er tilgjengelig i nesten 200 av Vinmonopolets butikker

Gysler Riesling Trocken

Land: Tyskland

Produsent: Alexander Gysler

Druer: Riesling

Alkohol: 11,5 %

Varenr.: 2143206

Pris: 440 kroner

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her