Sheraz Baloch har utviklet Umamiguide, som er en søkemotor for restauranter. (Foto: Umamiguide)
Sheraz Baloch har utviklet Umamiguide, som er en søkemotor for restauranter. (Foto: Umamiguide)

Rydder opp i restaurantjungelen

Gründeren Sheraz Baloch har utviklet en søkemotor for restauranter og håper at en app vil gjøre det enklere å finne gode spisesteder.

Publisert

– Det er en jungel av anmeldelser på nett. Alt fra avisanmeldelser skrevet av matkritikere til kunder som sier sin mening på forskjellige nettsteder. Vår algoritme samler alt dette i en app så brukerne enkelt kan analysere restauranter og bestille bord, sier Sheraz Baloch, som står bak appen Umamiguide.

Baloch vokste opp i en restaurantfamilie og drev flertall restauranter før han valgte å endre bransje. De siste årene har han jobbet med teknologiselskaper som har hatt søkelys på digitale tjenester for serveringsbransjen.

– Jeg husker at i gamle dager hadde man en gjestebok ved inngangsdøren. Utklipp av avisanmeldelser var innrammet og hengt opp i restaurantene. Folk pleide faktisk å stå inne og lese både gjesteboka og avisanmeldelsene før de spurte om det var ledig bord, forteller han.

IMDb for restauranter

– Jeg var lei av å hoppe fram og tilbake fra nettsteder som Google, Tripadvisor, Facebook og Yelp i tillegg til avisartikler, blogger og bookingsider. Det tok fort 15-20 minutter på research av én restaurant, spesielt på ferie. Det trengtes en «IMDb for restauranter» som samlet alt, sier Baloch.

En spørreundersøkelse viste at anbefalinger og anmeldelser var de viktigste faktorene for valg av restaurant. Deretter var det meny, pris, beliggenhet og til slutt bilder. Hele 86 % svarte at de leser anmeldelser før valg av et nytt spisested.

Appen viser gjennomsnittsratingen for restauranter basert på anmeldelser fra forskjellige nettsider. Når man trykker seg videre inn på restauranten så vises alle kunde- og avisanmeldelser, menyer og en bordbestillingsknapp. Det er mulig å dele en restaurant med venner, samt lage en liste av favorittrestauranter som skal prøves. I tillegg er appen koblet opp mot Instagram for å kunne se bilder av spisestedene.

Over 100 restauranter

Umamiguide lanseres offentlig i dag (torsdag 15.10.2020), men har vært tilgjengelig i betaversjon siden august. Appen har 120 Oslo-restauranter ved lansering og planen er å doble antallet i løpet av året.

– Vi er ikke en konkurrent til bookingleverandørene, men en samarbeidspartner. Restauranteiere og bookingleverandører var veldig behjelpelige og ga konstruktiv tilbakemelding i betatestingen. Dette har bidratt til at Umamiguide har blitt en veldig brukervennlig app, mener Baloch.

Sa nei til investor

Selskapet hadde en investor som ønsket å investere ved idéfasen. Men gründeren hadde bestemt seg for å utvikle appen uten å hente kapital i tidlig fase. Forventningen var at appen skulle bli klar på seks måneder, men ting gikk ikke etter planen.

– Jeg takket nei til investor penger fordi vi hadde midler til å finansiere prosjektet selv. Det var det vi trodde i hvert fall. Men vi gjorde mange endringer underveis som førte til at det tok ett år lengre enn planlagt, og det hadde vi ikke budsjett til. Jeg endte opp med å jobbe ekstra på siden for å finansiere prosjektet. Det var beinhardt. Men det gikk til slutt, sier Baloch.

Blir flere ansatte

Umamiguide består av et team på seks personer, der tre av disse er programmerere.

– Vi kommer til å øke staben den nærmeste tiden på grunn av ekspansjonplanene vi har for Norden. Så, nå har vi begynt å snakke med investorer for litt drivstoff, sier Baloch og smiler.

Appen heter Umamiguide og er tilgjengelig på Appstore og GooglePlay, og den offentlige lanseringen er altså torsdag 15. oktober.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca