Dette er viktigst for forretningsreisende

Norske reisende skiller seg ut ved at mange foretrekker å benytte offentlig transport. God hotell-lokasjon er også viktig.

Publisert

En ny Egencia-undersøkelse viser hva som er viktigst for norske forretningsreisende

Over 5500 forretningsreisende deltok, der mer enn 700 av respondentene var norske. Nå er konklusjonene klare: De verdsetter direkteflyvninger, praktiske reisetidspunkter og hotellokasjoner mer enn det å fly business class eller å tjene opp lojalitetspoeng.

– Det er ingen overraskelse at de fleste ønsker å reise på en måte som både passer bra med egen timeplan og jobben de skal gjennomføre. Vi ser av funnene at bedrifter bør ha en gjennomtenkt reisepolicy som har de reisendes preferanser, behov og ikke minst sikkerhet i fokus. Samtidig bør den fungere som et godt verktøy for bedriftene til å kontrollere reisekostnadene, sier Carl Moltzau hos Egencia Norge.

Mange benytter offentlig transport

Undersøkelsen viser at norske forretningsreisende stort sett ligner på den gjennomsnittlige globale forretningsreisende, men at de skiller seg ut på enkelte områder. Mens for eksempel to prosent av amerikanerne fortrekker offentlig transport når de er på forretningsreise, svarer hele 36 prosent av de norske respondentene at de fortrekker dette. Det globale gjennomsnittet er 24 prosent.

De aller fleste ønsker å reise på riktig måte gjennom å følge organisasjonens reisepolicy. Også nordmenn flest er opptatt av dette, selv om tallene viser at svenskene er enda bedre. Mens 87 prosent av svenske forretningsreisende sier de alltid følger reisepolicyen, svarer 72 prosent av de norske at de gjør det.

Effektivitet er førsteprioritet

Det er praktiske alternativer som gjelder når forretningsreiser skal bestilles. For 38 prosent av de norske forretningsreisende er det å velge tider som passer best med sin egen timeplan det aller viktigste. Kun 3 prosent svarer at personlig fritid på reisen er det de prioriterer høyest. Å fly direkteruter er det viktigste når man bestiller fly (30 prosent), mens å finne et hotell på et trygt og praktisk sted er det viktigste ved bestilling av et sted å bo (35 prosent).

For nesten halvparten av de norske respondentene (45 prosent) er muligheten til å bestille selv den viktigste faktoren. Dette viser viktigheten av å myndiggjøre de reisende og å ha reiseverktøy som er enkle å bruke. Det nest viktigste er å ha tilgang til spesialisert kundeservice (17 prosent).

Det mest frustrerende ved bedrifters reisepolicy er prisbegrensninger som går på bekostning av kvaliteten (31 prosent), etterfulgt av begrensninger i muligheter for oppgradering (17 prosent).

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca