Daglig leder i Keep-it Technologies, Kristen A. Hovland (til venstre) og ferskvaredirektør i REMA 1000, Ole Førre Skogstø.

REMA 1000 vil halvere matkasting med ny norsk teknologi

Med ny indikator på 25 millioner produkter årlig, blir REMA 1000 bransjeleder i kampen mot matsvinn. Den norskutviklede holdbarhetsindikatoren viser antall virkelige dager holdbarhet som gjenstår. Forbrukerne slipper dermed å kaste fullgod mat og matsvinnet reduseres.

Publisert

REMA 1000 har de siste årene trappet opp sin innsats i kampen mot matsvinn, som er en av tre bærebjelker i kjedens miljøarbeid.

Holdbarhetsindikatoren Keep-it

Ferskvaredirektør i REMA 1000, Ole Førre Skogstø (til venstre) sammen med daglig leder i Keep-it Technologies, Kristen A. Hovland.

– I dag kastes det altfor mye mat og det ønsker vi å gjøre noe med. Som eneste dagligvarekjede har vi derfor plassert holdbarhetsindikatoren Keep-it på et utvalg av våre ferskvarer. Dette gjør at du som forbruker kan være helt sikker på at maten er trygg og smaker godt, og ikke minst at du slipper å kaste matvarer unødvendig, noe som både er bra for miljøet og familieøkonomien, sier ferskvaredirektør i REMA 1000, Ole Førre Skogstø.

Tror på svinnhalvering med norsk teknologi

Samarbeidet mellom REMA 1000 og Keep-it har siden 2013 ført til at mer enn 20 millioner ferskvarer har fått «smart holdbarhetsmerking». Nå har dagligvarekjeden signert en ny avtale med det norske gründerselskapet. Dette innebærer at hele 25 millioner produkter vil få merkingen på årsbasis.

– Det holder ikke å bare si at matsvinn må reduseres, man må også gjøre noe. I REMA 1000 er kunden vår øverste sjef – og vi er derfor stolte av å kunne tilby våre sjefer en ekstra forsikring for holdbarheten. Vårt mål er at Keep-it-indikatoren skal halvere matsvinnet folk har hjemme på de merkede produktene, sier Førre Skogstø.

Hvert år kastes bortimot 355 000 tonn fullt spiselig mat i Norge. Matindustrien og dagligvarehandelen står for 39 prosent av matsvinnet, mens forbrukerne står for de resterende 6 (1)

– Det er i hjemmene det kastes mest mat, men det må være dagligvarekjedene sitt ansvar å gjøre det enklere for kundene å kaste mindre. Korrekt informasjon om matvarens reelle holdbarhet er derfor helt avgjørende, og det er prisverdig at REMA 1000 tar dette ansvaret på alvor, sier Kristen A. Hovland, daglig leder i Keep-it Technologies.

Kjøttdeig-prosjekt ga mersmak

Keep-it er en norskutviklet holdbarhetsindikator som settes på emballasjen til ferskvarer. Den registrerer temperatur over tid og viser kundene hvor mange dager holdbarhet som faktisk gjenstår.

Siden samarbeidet med Keep-it startet i 2013 har REMA 1000 sett en markant endring i rutiner og adferd i butikk, blant annet nedgang i kundehenvendelser om holdbarhet. I tillegg har dagligvarekjeden bla. innført egen dedikert salgsplass i alle butikker for ferskvarer med kort holdbarhet, der varene selges til 50% nedsatt pris. Kundene sparer penger, og kjøpmenn kaster mindre mat.

Rutinene bedret

– Etter innføringen av Keep-it har våre rutiner for varepåfylling blitt betydelig bedret. Ferskvarene settes raskere på kjøl etter ankomst butikk, og vi er også blitt mye mer observante på hvordan varene eksponeres i disk, slik at kvaliteten og holdbarheten på varene blir best mulig. Denne teknologien er derfor kanskje det mest spennende som har skjedd i kampen mot matsvinn siden kjøleskapet, sier Førre Skogstø.

– Vi er overbevist om at Norge i årene fremover kan oppnå en betydelig reduksjon i matkasting dersom flere tar i bruk intelligente holdbarhetsindikatorer, sier Hovland.

(1) ForMat konferansen september 2016

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

REMA 1000 og Keep-it sitt svinnstudie fra 2013

10-ukers testperiode i 215 butikker av 450 butikker på Østlandet.

700 000 kjøttdeigpakker utstyrt med Keep-it indikatorer.

Pakkene hadde i snitt 2.6 dager igjen på indikatoren da det tradisjonelle datostemplet hadde utgått, mens noen hadde helt opp til seks dager igjen.

Pakkene kunne dermed selges uten risiko, noe som bidro til at fokusbutikkene hadde et svinn på 2,5% i denne perioden, mot 6,1 prosent for resten av REMA 1000-butikkene. 

Utgjør et unødvendig matsvinn på 24 000 kilo kjøttdeig årlig, tilsvarende 2.4 millioner norske kroner.

24 000 kilo kjøttdeig tilsvarer utslipp av rundt 460.000 kilo av miljøgassen CO2.  Dette er det samme som 2 500 000 kilometer bilkjøring. (Kilde: Intofood)

Rema 1000 sine tiltak i kampen mot matsvinn

Mindre kasting med holdbarhetsindikatoren Keep-it.

Kuttet kvantumsrabatter som «3 for 2»-tilbud siden 2014.

Nedpriser varer som nærmer seg utløpsdato.

Gitt mat til Matsentralen og veldedige organisasjoner siden 2013.

Lansert brød i mindre størrelser og «best-pris»-grønnsaker.

Bidrar til husholdningenes innkjøp – og måltidsplanlegging med blant annet «Middagsplanleggeren» og «Middag under 100-lappen».

Støtter ForMat-prosjektet og Matvett.

REMA 1000 og Keep-it sitt samarbeid

25 millioner produkter årlig får Keep-it holdbarhetsindikator.

En vekst på 150 prosent fra 10 millioner produkter.

Mål:

Øke REMA 1000 sin ferskvareposisjon gjennom bruk av Keep-it.

Redusere svinn ved å etablere en praksis for salg etter utløpsdato for «best før» -produkter.

Skape lojalitet til REMA 1000 sine produkter og butikker, og øke salget ved bruk av Keep-it.

TNS undersøkelse 2016

90 prosent av norske forbrukere mener dagens datostempling ikke er eksakt

Hele 81 prosent av norske forbrukere mener at Keep-it har stor nytte

42 prosent er villige til å bytte til et produkt med Keep-it

Hele 25 prosent er villige til å bytte butikk for å få tak i produkter med Keep-it

77 prosent husker at de har kjøpt produkter med Keep-it hos REMA 1000

Keep-it holdbarhetsindikator

Det eneste verktøyet som gir løpende informasjon om faktisk holdbarhet på matvarer.

Registrerer temperatur over tid og viser hvor mange dager holdbarhet som gjenstår.

Settes på i produksjonsleddet, unikt kalibrert til holdbarhetsprofilen for hvert enkelt produkt.

Den mørke stripen beveger seg fra venstre mot høyre. Tallet under viser antall dager igjen.

Innholdet i indikatoren er harmløst og plasten kan resirkuleres.

Finnes i dag hos REMA 1000, Kolonial.no og på Oslo Universitetssykehus.

 

Powered by Labrador CMS