Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Lokalmatsalget vokser

Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet.

Publisert

Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 8,8 prosent og utgjør 4,8 milliarder kroner. Omsetningsveksten er 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvaremarkedet, der veksten bare var 3,1 %.

Tallene til Nielsen Scan Track omfattar ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,8 milliarder kroner.

– Vi når målet, sier landbruks- og matministeren

– Vi er allerede snart halvveis på veien til å nå målet om en lokalmatomsetning på 10 milliarder kroner i 2025. Det er jeg strålende fornøyd med, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist. (Foto: Arkiv)

-Når vi nå tar fatt på utfordringen med å få satt mat og reiseliv enda mer sammen, så er jeg trygg på at vi tipper fem milliarder neste år. Landbruks- og matdepartementets reiselivsstrategi, sier Dale.

Samarbeid og kvalitet

– Folk vi ha adresse på maten, det er sikkert. At dette er et marked i stor vekst har vi sett tydelig de siste årene. Og med så rask vekst er det viktig at Matmerk og andre sentrale aktører på området, blir enda flinkere til å jobbe samen og legge til rette for produsenter av både lokal mat og drikke. Vi må lage infrastrukturen og apparatet rundt som gjør at de kan konsentrerer seg om gjøre det de er så utrolig gode til, lage fantastisk norsk mat og drikke, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist, i en pressemelding.

Matmerk, som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen ScanTrack, bruker følgende definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie».

Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS