Iris og Eivind Aune, og noen av Jentene på tunet. (Foto: Jentene på tunet)
Iris og Eivind Aune, og noen av Jentene på tunet. (Foto: Jentene på tunet)

Vant BU-prisen i landbruket i Trøndelag

Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Trøndelag 2020 går til Iris og Eivind Aune og alle Jentene på tunet.

Publisert
Iris og Eivind Aune sammen med Mikael Forselius og Lars Erik Vesterdal. (Foto: Jentene på tunet)
Iris og Eivind Aune sammen med Mikael Forselius og Lars Erik Vesterdal. (Foto: Jentene på tunet)

Med håndlaget sjokolade basert på de beste råvarer, har Selbu-bedriften Jentene på tunet skapt arbeidsplasser lokalt, og får internasjonal anerkjennelse for sine estetiske og velsmakende produkter.

– Vi gjør ikke dette primært for oss selv - men for å skape arbeidsplasser, et tilbud bygda kan være stolte av og et tilbud som faller i smak. Vi vil samle folk i trivelige omgivelser - rett og slett, spre og skape Sjokoladefryd, sier Iris Aune.

Fra tilleggsnæring til 500 forhandlere

Iris og Eivind Aune fra Jentene på tunet da de vant pris på Matfestivalen i Trondheim. (Foto: Jentene på tunet)
Iris og Eivind Aune fra Jentene på tunet da de vant pris på Matfestivalen i Trondheim. (Foto: Jentene på tunet)

Iris Martinsen Aune er den nordnorske kokken og kostholdsøkonomen som har blitt Selbus svar på Willy Wonka. Ektefellen Eivind Aune er gårdsgutten med MBA i Marketing som ofret fjøset for å fullføre sjokoladeeventyret.

I sommer åpnet vinnerne Trøndelags flotteste sjokoladefabrikk. Nå ønsker de alle sjokoladeelskere velkommen til gårds, der de blant annet byr på forskjellige smaksvarianter av hovedproduktet Sjokoladefryd.

Håndlaget sjokolade

Jentene på tunet lager håndlaget sjokolade med høy kvalitet basert på de aller beste råvarer. Bedriften har tatt sjokolade til et nytt nivå. Med utsøkt sans for estetikk setter de kunstnerisk preg på hver bit. Sjokoladen skal være en fryd for øyne og gane.

– Nå nærmer vi oss 500 forhandlere. Vi har nå nesten 30 jenter og et par gutter på tunet og lønningslista, sier Eivind Aune.

Sosial- og miljømessig bærekraft er viktige kriterier for bedriftsutviklingsprisen i landbruket. Bedriften fra Selbu gir deltidsarbeid til en stor gruppe lokal ungdom, og har også vært en arena for arbeidstrening og språktrening for innflyttere til Selbu kommune.

Vinnerne har gått fra to til over 500 forhandlere på kort tid. De har vunnet medalje i International Chocolate Awards tre år på rad (2017, 2018 og 2019) og ble «Årets nykommer» under matfestivalen i Trøndelag i 2017 for sin Nordlyssjokolade. I år har de også vunnet to gull, tre sølv og en special award i International Chocolate Awards, og er ifølge juryen «Skandinavias beste sjokolade».

Vekst og drøm om utlandet

Bedriften har vokst raskt på kort tid. Sammen med Innovasjon Norge har vinneren planlagt og bygd om driftsbygningen til sjokoladefabrikk. Både søker og rådgiver mente 1000 kvadrat driftsbygning ville gi rikelig med plass.

– Vi flyttet «hjem» i juni i år - i en totalrenovert driftsbygning - og allerede nå er vi i gang med å utvide med nok et bygg, sier Eivind Aune.

Selv om mye har skjedd på kort tid føler ekteparet at sjokoladereisen fortsatt er i startgropen. Det er mange muligheter, og de drømmer om å ta sjokoladen utenfor Norges grenser.

– Å spre Sjokoladefryd, det er verdens beste jobb det, sier Iris Aune.

Juryens begrunnelse

– Årets vinner scorer meget høyt på innovasjon, lokal verdiskaping og sysselsetting. Med dyktighet og kreativitet har de klart å skape produkter med ekstraordinær kvalitet, både smaksmessig og visuelt. De har nasjonal distribusjon og har oppnådd internasjonal anerkjennelse. De konkurrerer med internasjonale aktører, som har svært store ressurser til produktutvikling og markedsføring, sier leder for juryen og regionleder for Innovasjon Norge Trøndelag, Vigdis Harsvik.

Årets jury har bestått av Vigdis Harsvik, regiondirektør Innovasjon Norge Trøndelag, Terje Sørvik, fylkesråd næring, og Tore Bjørkli, landbruksdirektør.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca