Foto: Q-Meieriene

Medaljefangst for Q-Meieriene

Q-Meieriene sanket med seg hele 17 medaljer hjem i kofferten i en av Nordens største matkonkurranser, «International Food Contest»i Herning i Danmark.

Publisert

«International Food Contest» arrangeres hvert år i den danske byen Herning, og produsenter fra hele Norden sender inn sine produkter til bedømming fra en sammensatt internasjonal jury.

Sterk konkurranse

– For et lite meieri som oss betyr det mye å få anerkjennelse på at man gjør noe riktig. 17 medaljer i alt fra Skyr til Skummet Melk til en produsent som fremdeles er «ny i gamet», viser at våre ansatte har stolthet i arbeidet sitt, sier Q-sjefen Bent Myrdahl i en pressemelding.

Han peker spesielt på at det er vanskelig å konkurrere mot enorme meierier som sender inn samme produkt til bedømming fra ulike produksjonssteder.

– Likevel klarer vi med to små meierier å hevde oss internasjonalt. Vi startet Q-Meieriene for å tilby konkurranse, og da er det klart at vi skal være med å konkurrere i teten, ikke bare her hjemme, sier Myrdahl.

Streng bedømming

Det som er spesielt med denne internasjonale konkurransen, er at produktene bedømmes ekstremt strengt. Er det en «ripe i lakken» på beger med Skyr, en skjevt printet datomerking på melkekartongen, eller en for ujevn sammenliming av yoghurtposene, så trekkes det poeng.

Innovasjonssjef i Q-meieriene, Annette Waage Jung, sitter i dommerpanelet under konkurransen og har lang fartstid som «meierismaker».

– For oss «meierinerder» er dette et høydepunkt. Mange kjenner nok til vinsmaking og det er faktisk mye det samme vi gjør. Først bedømmes emballasjen, og sa ser dommerne på utseende. Deretter går man videre til konsistens, lukt og smak, sier Waage Jung.

Alle detaljer må være i orden

– Sistnevnte er selvfølgelig viktigst for det er det som gjør at forbrukerne velger å kjøpe produktet igjen, men i en så stor konkurranse er det helheten som til slutt avgjør. Tar du Q Frokostyoghurt blåbær som eksempel så glipper gullmedaljen fordi emballasjen har en millimeter feil «sammenskjøting». Så her må alle detaljer være i orden, sier hun, og legger til at sølv likevel ikke er noe nederlag når man ser hvor mange produkter som bedømmes av så mange dommere.

Mye inspirasjon å hente

Q-sjefen lot seg inspirere av alle de nordiske bidragene, men la spesielt merke til en ting.

– Vi er de eneste med merkingen «best før, men ikke dårlig etter». Baksiden av medaljen er at mange av våre produkter får trekk fordi det blir for mye tekst, sier han og håper at enda flere internasjonale produsenter følger etter til neste år.

– Folk flokket seg om melkekartongene våre fordi de har målevindu. På design og emballasje er vi nok helt klart en «first mover» også internasjonalt, mener Myrdahl.

– I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid, sier Myrdahl.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS