Anita Krohn Traaseth (fra venstre), adm.dir. i Innovasjon Norge, Michiel Braakhekke og Oscar Almgren, Uteguiden og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Marianne Mork/Innovasjon Norge)

Uteguiden fikk Reiselivsprisen 2018

Reiselivsprisen 2018 gikk til Møre og Romsdal-bedriften Uteguiden. Det er Innovasjon Norge som står bak prisen.

Publisert

I begrunnelsen heter det blant annet at Uteguiden er en foregangsbedrift når det gjelder å fylle naturen med innhold.

– Dette er den største nasjonale prisen vi kan vinne og en utrolig fin bekreftelse på det arbeidet vi har gjort de siste årene, sier en strålende glad daglig leder i Uteguiden, Oscar Almgren.

– Uteguiden er en moderne reiselivsbedrift som tilbyr opplevelser som stadig flere turister ønsker i Norge. På en bærekraftig måte har de skapt en stabil helårsbedrift, som skaper arbeidsplasser langt utover egne ansatte. Slike reiselivsbedrifter vil vi har flere av, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, som delte ut prisen.

Positive ringvirkninger

Vinneren av Reiselivsprisen mottar diplom, deltagelse på neste års Norwegian Travel Workshop i Ålesund og 250 000 kroner.

De to øvrige finalistene, som i år var Beitostølen Resort/ Destinasjonskirurgene og Loen Skylift mottar hver 50 000 kroner og fri deltakelse på NTW.

– De tre reiselivsbedriftene som var nominert til årets finale har alle skapt mange positive ringvirkninger, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Uteguidens resultater var det vi ble mest imponert over i år - og det er en ung bedrift som er med på å sette retning for fremtidens reiseliv i Norge. De kompromisser ikke med bærekraft, de leverer aktiviteter gjester til Norge vil ha og de tør å tenke nytt når det kommer til å fylle naturen med innhold. Vi håper Reiselivsprisen gir dem et ekstra løft til å satse minst like fullt i årene som kommer, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

Juryens begrunnelse

«Uteguiden AS har skapt mye oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt og har virkelig tatt opplevelser på alvor. Med fokus på bærekraft og fornøyde kunder har de vist stor suksess med å dra nytte av trendene med økning i interessen internasjonalt rundt adventure og er en foregangsbedrift når det gjelder å fylle naturen med innhold. De tilbyr ingen motoriserte aktiviteter og prøver i størst mulig utstrekning å minske sitt avtrykk på naturen. Dette, og det at bedriften på så få år har klart å skape en sunn helårsbedrift som gjennom samarbeid sysselsetter langt flere enn sine egne ansatte gjør at Uteguiden AS er en verdig vinner av reiselivsprisen 2018.»

Juryen

Årets jury har bestått av:

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm.

Divisjonsdirektør for bærekraft i Innovasjon Norge, Inger Solberg.

Divisjonsdirektør for Brand Norway i Innovasjon Norge, Cathrine Pia Lund.

Administrerende direktør i NHO reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Bransjedirektør i Virke Reise Norge og kultur, Line Endresen Normann.

Juryens stemmer teller 2/3. I tillegg teller publikumsavstemmingen 1/3.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS