Hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fritjof Nansen skal seile norskekysten sommeren 2019. (Illustrasjon: Hurtigruten)
Hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fritjof Nansen skal seile norskekysten sommeren 2019. (Illustrasjon: Hurtigruten)

Nye hybridskip skal seile norskekysten

De splitter nye hybriddrevne ekspedisjonsskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile langs norskekysten hele sommeren 2019 – også til steder der Hurtigruten normalt ikke har anløpshavn.

Publisert
Skisse av bassengområdet på de nye hybridskipene til Hurtigruten. (Illustrasjon: Hurtigruten)
Skisse av bassengområdet på de nye hybridskipene til Hurtigruten. (Illustrasjon: Hurtigruten)

Ekspedisjonsseilingene kommer i tillegg til Hurtigrutens 11 skip i kystruten Bergen-Kirkenes, og betyr at små og store steder langs hele kysten vil få besøk av de spektakulære hybridskipene.

– Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip. I 125 år har vi vært livsnerven langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, i en pressemelding.

Skisse av Explorer Lounge. (Illustrasjon: Hurtigruten)
Skisse av Explorer Lounge. (Illustrasjon: Hurtigruten)

– På jakt etter nye steder å utforske

Med de to hybridskipene i ekspedisjonsseilinger langs kysten, vil Hurtigruten operere 13 skip langs norskekysten gjennom hele sommeren 2019 – både til velkjente og nye hurtigrutedestinasjoner.

– Vi er alltid på jakt etter nye steder vi kan utforske. Og uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam.

MS Roald Amundsen. (Illustrasjon: Hurtigruten)
MS Roald Amundsen. (Illustrasjon: Hurtigruten)

Les også: Hurtigruten hedrer polarhelter (publisert oktober 2016)

Rutene

MS Roald Amundsen skal seile en rekke 14-dagers rundturer fra Hamburg oppover langs norskekysten og tilbake til Hamburg. Seilingene er basert på Kystruten Bergen – Kirkenes, som Hurtigruten har drevet siden 1893. I tillegg til flere av de helårlige hurtigrutehavnene, er også Geirangerfjorden og Reine blant destinasjonene.

MS Fridtjof Nansen skal seile en rekke 14-dagers turer fra Amsterdam via norskekysten, Bjørnøya og Vest-Svalbard til Longyearbyen. Her tar skipet om bord nye gjester, før det setter kursen sørover igjen langs den samme ruten. Seilingene er basert på den legendariske Sportsruten, som Hurtigrutens grunnlegger Richard With startet i 1896.

Blant reisemålene som får besøk av det splitter nye hybridskipet er Rosendal, Sommarøy, Trollfjorden og Skarsvåg – verdens nordligste fiskelandsby.

Les også: Hurtigruten kjøper tilbake MS Richard With (publisert november 2017)

Se hele seilingsplanen under

NB! Seilingene med MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen legges ut for salg i begynnelsen av desember 2017.

MS Fridtjof Nansen: Amsterdam – Longyearbyen

Dag 1 Amsterdam
Dag 2 Til sjøs
Dag 3 Rosendal
Dag 4 Geiranger
Dag 5 Til sjøs – krysser polarsirkelen
Dag 6 Reine og Trollfjorden
Dag 7 Sommarøy
Dag 8 Skarsvåg
Dag 9 Bjørnøya
Dag 10 Utforsking av Svalbard
Dag 11 Utforsking av Svalbard
Dag 12 Isfjorden og Longyearbyen
Dag 14 Amsterdam

MS Fridtjof Nansen: Longyearbyen - Amsterdam

Dag 1 Longyearbyen
Dag 2 Longyearbyen og Isfjorden
Dag 3 Utforsking av Svalbard
Dag 4 Utforsking av Svalbard
Dag 5 Utforsking av Svalbard
Dag 6 Bjørnøya
Dag 7 Skarsvåg
Dag 8 Sommarøy
Dag 9 Reine og Trollfjorden
Dag 10 Til sjøs (krysser polarsirkelen)
Dag 11 Geiranger
Dag 12 Rosendal
Dag 13 Til sjøs
Dag 14 Amsterdam

MS Roald Amundsen

Dag 1 Hamburg

Dag 2 Til sjøs
Dag 3 Bergen
Dag 4 Geiranger
Dag 4 Ålesund
Dag 5 Trondheim
Dag 6 Bodø
Dag 6 Svolvær
Dag 7 Tromsø
Dag 8 Kirkenes
Dag 9 Honningsvåg
Dag 9 Hammerfest
Dag 10 Reine
Dag 11 Brønnøysund
Dag 12 Kristiansund
Dag 12 Molde
Dag 13 Florø
Dag 14 Til sjøs
Dag 15 Hamburg

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen



MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, og byr på en rekke nyvinninger. I tillegg til banebrytende teknologi og grønne løsninger, kan opp til 530 gjester nyte norskekysten fra store observasjonsdekk eller gjennom panoramavinduene i Explorer Lounge forut på dekk 10. Alle lugarene er utvendige, halvparten med egen balkong. Hjørnesuitene akterut har private boblebad. Det er også store boblebad på bassengdekket, som også har egen bar og evighetsbasseng med spektakulær utsikt. De tre restaurantene (Aune, Lindstrøm og Fredheim) har hentet inspirasjon fra norsk polarhistorie og lokale råvarer. Hjertet av skipene blir Amundsen Science Center / Nansen Science Center. De to nye Hurtigruten-søstrene får også et bredt utvalg spesialbygget ekspedisjonsutstyr, som kajakker, padlebrett, Blueye undervannsdroner og Explorer-båter som kan ta gjestene i land nærmest hvor som helst.

Bygget: 2018 Kleven Yards, Norway

Størrelse: 20.889 bruttotonn

Lengde: 140 m

Bredde: 23,6 m

Draft: 5,3 m

Gjester: 530

Lugarer: 265

Mannskap: 151

Cruisefart: 15 knop

Isklasse: PC-6

Flagg: Norsk

Hjemmehavn: Tromsø

Les også: Hybridteknologien til Hurtigruten (publisert september 2016)

Powered by Labrador CMS