Bodø, her Radisson Blu, hadde de høyeste hotellromprisene i oktober. (Foto: Morten Holt)

Rød oktober for mange norske hoteller

Mange norske hoteller opplevde nedgang i oktober. Åtte av byene i oversikten til Wiederstrøm Hotel Consulting fikk bokført fall i antall solgte hotellrom, målt mot tilsvarende måned i fjor.

Publisert

Dette er kortfattet status for oktober:

* Bodø hadde de høyeste hotellromprisene (1031 kroner)

* Hotellene på Lillehammer hadde både de laveste romprisene og det laveste rombelegget.

* Drammen-hotellene hadde høyest vekst i hotellromprisene.

* Hotellene i Stavanger-regionen hadde svakest utvikling i hotellrompriser.

* Tromsø-hotellene leverte den største veksten i antall solgte rom og i rombelegg.

Svak utvikling for byhotellene

«Rød oktober er kanskje ikke den mest dekkende karakteristikken av siste måneds hotelldata, men den bød på relativt svak utvikling for byhotellene. Åtte av byene i vår oversikt fikk bokført fall i antall solgte hotellrom, målt mot tilsvarende måned i fjor. Høstferieforskyvinger og arrangementer i 2015 er blant faktorene som gir nedgang. Rombelegget «reddes» dog av at det er lavere kapasitet flere steder», melder Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting, som representerer Benchmarking Alliance i Norge, og fortsetter:

«Pris- og ikke minst RevPAR-utviklingen (se grafikk), er sprikende målt mot oktober i fjor. Herværende oversikt er langt fra en fullstendig rapport over hotell-data, men den gir deg forhåpentligvis et enkelt overblikk over de viktigste trekkene fra hotell-næringen i storbyene i oktober 2016. Det er totalt tretten norske storbyer og destinasjoner som inngår i vårt tallmateriale. Hovedvekten her er lagt på rompris (losji-inntekt per solgte rom) og belegg».

Saken fortsetter under illustrasjonen

Året så langt

Her er en kortfattet status hittil i år (perioden januar-oktober samlet):

* Bergen har de høyeste hotellromprisene (losjiinntekt eks. mva per solgte rom) (1001 kroner).

* Oslo med Fornebu har høyest rombelegg (69,9 %).

* Haugesund har det laveste rombelegget (Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom) (46,8 %).

* Molde har de laveste hotellromprisene (759 kroner).

* Tromsø har høyest vekst i antall solgte hotellrom fra tilsvarende periode i fjor (11,9 %).

* Kristiansund har svakest utvikling når det gjelder antall solgte hotellrom fra tilsvarende periode i fjor (minus 14,1 %).

* Stavanger-regionen (inkludert Sandnes, Sola og Jæren) har svakest romprisutvikling fra tilsvarende periode i fjor (minus 10,8 %).

* Lillehammer har høyest romprisvekst fra tilsvarende periode i fjor (12,6 %).

Hotellstreiken (24. april – 20. mai) påvirker total-tallene noe. For de fire største byene anslås grovt at nedgangen i antall solgte rom er 1-2 % når man fordeler det ut over hele 10-månedersperioden.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Wiederstrøm Hotel Consulting

Wiederstrøm Hotel Consulting er et hotellrådgivningsselskap som tilbyr rådgivningstjenester for reiseliv, primært innen hotell. Blant tjenestene finner vi benchmarking-systemer og hotelldata (Benchmarking Alliance), hotellstatistikk-analyse, hotelldrift/management for hire, rekruttering,  feasibility studies, utarbeidelse av markedsplaner og diverse analyser.

Hotellbenchmarking-systemet Hotel Trends leveres av Benchmarking Alliance (BA). Wiederstrøm Hotel Consulting ved Peter Wiederstrøm representerer Benchmarking Alliance i Norge.

Peter Wiederstrøm er utdannet siviløkonom fra NHH og har lang fartstid fra hotellbransjen.

Virksomheten holder til i Oslo.

Les mer på Wiederstrom.com

 

Powered by Labrador CMS