Innhold fra annonsør
Hvordan innrede et hotell slik at gjestene kommer tilbake?
Å innrede et helt hotell er en enormt stor oppgave som til syvende og sist handler om å kjenne gjestene og vite hva de har behov for. På denne måten er det lettere å velge møbler, farger og løsninger som skaper en helhetlig og god atmosfære, og som får gjestene til å komme tilbake, igjen og igjen. Norengros bistår hoteller gjennom prosessen – hele veien fra idéfase til åpningsfest.
– Det viktigste for et hotell er å sørge for at gjestene er fornøyde, og vi hjelper dem med å oppnå akkurat det, sier Trine Haraldsen, interiørkonsulent og prosjektleder i Norengros Gustav Pedersen i Kristiansand.
Hun har jobbet i Norengros siden 2010, og de siste tre årene har hun hatt ansvaret for flere store innredningsprosjekter – blant annet innredning av hoteller.
– Noe av det morsomste med jobben er å få komme inn tidlig i innredningsprosessen og ta del i selve konseptutviklingen. Da skjønner vi enda bedre hva kunden ønsker, og da blir det også enklere å levere et godt sluttresultat, forteller hun.
For Trine er det viktig å skape en rød tråd i prosjektene og velge møbler med tanke på helheten.
– Alle møblene – alt fra sengene til sofaene i lobbyen – gjenspeiler hvem hotellet er og ønsker å være. Oppgaven min er å finne løsninger som både står i stil med hotellets image, og som fungerer i praksis.
Hotellgjester er opptatt av god søvn
Selv om alle hoteller er forskjellige, har de ett felles mål: fornøyde gjester. Å kunne tilby god service og deilig frokost er viktig, men rominnredningen teller minst like mye.
– Generelt sett er gjester opptatt av god søvn, så når hotellrommene skal innredes, må man først og fremst tenke på hvordan gjestene skal få sove best mulig. Da gjelder det å velge behagelige kvalitetssenger og farger som harmonerer, forteller Trine.
Andre aspekter som lys og lyd er også helt avgjørende for nattesøvnen.
– Det er blant annet viktig å huske på at minibarer durer, og at selv små lyder kan påvirke gjestenes søvnkvalitet. Mitt første råd er derfor å vurdere om gjestene faktisk trenger en minibar på rommet, eller om de kan klare seg fint uten, fortsetter hun.
Kartlegg gjestenes behov før hotellrommene innredes
Et hotell tilbyr vanligvis flere ulike typer rom, men selv om et enerom krever en annen innredning enn en suite, bør man ta utgangspunkt i de samme spørsmålene.
– Det lønner seg å starte med å kartlegge hvilke gjester som skal bo på rommene, hvilke behov de har, og ikke minst hva de skal gjøre der. Noen må jobbe og trenger derfor en skrivepult, mens andre er mest opptatt av en god seng og en varm dusj.
Trine forteller at det i mange tilfeller kan være lurt å spesialdesigne møbler for best mulig plassutnyttelse og legger til at Norengros har mange gode samarbeidspartnere som leverer møbler på mål.
Vi veldig opptatt av miljøvennlig produksjon og stiller strenge krav til leverandørene våre. Vi undersøker hvordan og hvor de lager møblene sine, og på den måten legger vi et bærekraftig grunnlag.
Trine Haraldsen, Norengros
– Når man innreder et hotell, er det generelt lurt å velge tekstiler som er enkle å vedlikeholde – og dette er spesielt viktig på hotellrom hvor man ikke har kontroll på renholdsbehovet til enhver tid. I lobbyen, derimot, har man bedre oversikt og kan derfor være mer vågal i valg av møbler, stoff og farger, forteller hun.
Velger bærekraftige møbler og leverandører
Både Trine, Norengros og kundene deres er svært opptatt av bærekraft og strekker seg langt for å finne miljøvennlige løsninger. Ett av tiltakene er å investere i kvalitetsprodukter som holder år etter år.
– I tillegg er vi veldig opptatt av miljøvennlig produksjon og stiller strenge krav til leverandørene våre. Vi undersøker hvordan og hvor de lager møblene sine, og på den måten legger vi et bærekraftig grunnlag, forteller hun.
Norengros er en landsdekkende leverandør av møbler og innredningsløsninger til privat og offentlig sektor og har et svært bevisst forhold til sin innvirkning på miljø og samfunn. De jobber kontinuerlig med å forebygge forurensing fra egen virksomhet – og ikke minst fra produktene de leverer.
Restauranter med flere funksjoner og fleksible møterom
Å innrede en hotellrestaurant kan by på andre utfordringer enn å innrede en vanlig restaurant eller kafé. En hotellrestaurant skal ofte ha flere funksjoner – blant annet skal den fungere som frokostsal, restaurant og kanskje også bar om kveldene.
– Nøkkelen til en vellykket innredning er å kartlegge behovet med hotellet først. De må ha en formening om hva gjestene skal gjøre der, og så innreder vi deretter. Restauranten må være innbydende, men samtidig praktisk og lett å rengjøre.
En stor del av arbeidet med hotellinnredning handler også om å finne gode løsninger på alt fra små møterom til større konferansesaler. Her handler det om å skape en balanse mellom hva som ser fint ut, og hva som er funksjonelt.
Jeg mener at godt samarbeid er med på å skape det aller beste resultatet, nemlig en god og helhetlig hotellopplevelse som får gjestene til å komme tilbake – igjen og igjen.
Trine Haraldsen, Norengros
– Innredningen må være effektiv og funksjonell for de ansatte. De må enkelt kunne klappe sammen og flytte stoler og bord, noe som betyr at man bør velge lette møbler av god kvalitet.
Hun legger til at stadig flere foretrekker å ha møter i lobbyområdet, og at hotellet bør tilrettelegge for det ved å lage flere mindre soner, gjerne avskjermet med planter og andre interiørgjenstander.
– Planter, små trær og tepper er også fantastiske lyddempere og kan bidra til å skape en rolig og behagelig atmosfære i lobbyen – og på hotellet generelt.
Samarbeid gir de beste resultatene
Når alle detaljene er på plass og bestillingene lagt inn, begynner en veldig stor logistikkjobb – og det er her Norengros har sin spisskompetanse, med egne lagre, biler og sjåfører. Norengros tilbyr i tillegg både levering, montering og logistikkledelse.
Trine understreker at jobben hennes ikke bare handler om å være en selger, men kanskje først og fremst om å være en god samarbeidspartner som alltid strekker seg langt for å finne de beste løsningene.
– For meg er de små detaljene like viktige som de store, og jeg setter alltid kundens behov høyt og strekker meg langt for å levere høy kvalitet i alle ledd. Jeg mener at godt samarbeid er med på å skape det aller beste resultatet, nemlig en god og helhetlig hotellopplevelse som får gjestene til å komme tilbake – igjen og igjen, avslutter hun.
Les også om den fantastiske forvandlingen av Hotell Norge i Kristiansand her