Illustrasjon: Quality Hotel
Illustrasjon: Quality Hotel

Trapper opp kampen mot menneskehandel

Etter et år hvor gjestene kan velge bort daglig rengjøring til fordel for et bidrag til UNICEFs arbeid mot menneskehandel, går Quality Hotel nå et steg lenger.

Publisert

For ett år siden innførte Quality Hotel muligheten for gjestene til å velge en donasjon til UNICEF i stedet for daglig renhold. Prosjektet, som kalles Sweet Dreams Stay, har vært en suksess, og for å øke støtten til UNICEFs arbeid i kampen mot menneskehandel innføres det nå som standard.

Engasjement fra gjestene

– Vi har opplevd et enormt engasjement og vilje til å bidra fra våre gjester. Et av de vanligste spørsmålene vi fikk før vi innførte Sweet Dreams Stay var “hvorfor må hotellrommet mitt rengjøres hver dag når det nesten ikke brukes?”. For å gjøre det enda enklere for gjestene, innfører vi derfor Sweet Dreams Stay som standard i Quality Hotel, men alle som ønsker det vil fortsatt få daglig rengjøring, sier «Senior Vice President» for Quality Hotel, Fredrik Ekelund.

Enkel, men kraftfull idé

Før måtte gjestene henge ut et skilt for å avstå fra rengjøringen, mens det nå blir omvendt: Ønsker man daglig rengjøring, henger man ut et skilt kvelden før. For hver natt hvor gjesten står over rengjøring, gir Quality Hotel et bidrag til UNICEF.

– Mange har gitt tilbakemelding på at de har glemt å henge ut skiltene om at de ønsker å donere til UNICEF i stedet for oppredd seng. Vi ønsker å bidra så mye som mulig til det viktige arbeidet, noe vi tror denne reformen vil sørge for. Ideen er enkel, men kraftfull. Våre gjester er opptatt av å kunne bidra til en bedre verden, og vi ønsker å tilrettelegge for det. Sweet Dreams Stay krever minimal innsats, men utgjør en utrolig forskjell for barn som er utsatt for menneskehandel, sier Ekelund.

Tre millioner kroner til UNICEF

Quality Hotel inngår i Nordic Choice Hotels, og siden lanseringen av Sweet Dreams Stay har hotellkonsernet donert mer enn tre millioner kroner til UNICEFs arbeid takket være gjester som har takket nei til romrengjøring. Pengene sikrer at organisasjonen kan drifte fire krisesentre i Kambodsja som arbeider for å redde barn som er utsatt for menneskehandel.

– Vi har energi, mot og begeistring som kjerneverdier. Her sparer vi faktisk energi i form av vann og strøm. Samtidig viser vi mot ved å gå foran i noe vi tror blir standard i bransjen i løpet av få år. Den begeistringen vi ser hos både gjester og ansatte for dette arbeidet, gjør det lett å gjennomføre, sier Ekelund i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca