Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Arktisk reiselivssamarbeid

Samarbeid over landegrensene skal skape enda mer vekst i den arktiske reiselivsnæringen.

Publisert
Fra Senja. (Foto: Morten Holt)
Fra Senja. (Foto: Morten Holt)

Hva er det som frister gjester til å besøke Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland? Og hvordan blir disse regionene markedsført og solgt ute i markedene? Dette var utgangspunktet for etableringen av det grenseoverskridende prosjektet Visit Arctic Europe.

Svartisen. (Foto: Morten Holt)
Svartisen. (Foto: Morten Holt)

Like assosiasjoner

Prosjektpartnerne innså at gjester hadde svært like assosiasjoner til det arktiske nord, og at turoperatører presenterte de tre regionene uten landegrenser.

Den bærende ideen for prosjektet var at samarbeid og bruk av felles ressurser ville gi bedre resultater for alle.

Unstadstranden i Lofoten. (Foto: Morten Holt)
Unstadstranden i Lofoten. (Foto: Morten Holt)

Det skulle vise seg å være en avgjørelse som har bidratt sterkt til den økende veksten i reiselivsnæringen i nord. Nå er det prisbelønte Interreg Nord-prosjektet Visit Arctic Europe inne i fase to.

Fra Steigen med utsikt mot Hamarøy. (Foto: Morten Holt)
Fra Steigen med utsikt mot Hamarøy. (Foto: Morten Holt)

Helhetlig bærekraftig helårsdestinasjon

Det primære målet for Visit Arctic Europes andre prosjektfase er å videreføre det grenseoverskridende samarbeidet for å utvikle de nordligste regionene i Norge, Sverige og Finland som en helhetlig bærekraftig helårsdestinasjon av høy kvalitet. Blant innsatsområdene kan man nevne utvikling av lavsesonger og forbedring av forbindelser til og innenfor regionen.

Utsikt utover Bergsfjorden på Senja. (Foto: Morten Holt)
Utsikt utover Bergsfjorden på Senja. (Foto: Morten Holt)

Over 70 000 nye gjester i regionen

Visit Arctic Europe skapte i første fase (2015–2018) et banebrytende og grenseoverskridende samarbeid innen turistsektoren. Prosjektet kan dokumentere en økning på over 70 000 nye gjester og 516 000 nye gjestedøgn i regionen.

Mot Nyksund i Vesterålen. (Foto: Morten Holt)
Mot Nyksund i Vesterålen. (Foto: Morten Holt)

Det vellykkede samarbeidet førte til at EU-kommisjon i november 2017 valgte å hedre Visit Arctic Europe med prisen «The Arctic Award» i kategorien «Overcoming Critical Mass». Nå har Interregs styringskomité besluttet å finansiere prosjektets andre fase, som starter denne høsten og vil vare fram til april 2021.

– Et unikt samarbeidsprosjekt

– Vi er svært stolte over å få lov til å finansiere Visit Arctic Europe II, som etter min mening er et unikt samarbeidsprosjekt på tvers av landegrenser. Det fortsatte samarbeidet mellom landene gjør Visit Arctic Europe-regionen til et konkurransedyktig og bærekraftig reisemål året rundt, påpeker programdirektør for Interreg Nord, Iiris Mäntyranta.

De som deltar i prosjektet er Finnish Lapland Tourist Board, Swedish Lapland Visitors Board og NordNorsk Reiseliv AS, samt 125 reiselivsbedrifter spredt over hele den arktiske regionen. Nordnorske bedrifter utgjør rundt 50 av disse. Siden første fase av Visit Arctic Europe har det med andre ord kommet til 35 nye bedrifter.

5,3 millioner euro

Prosjektets budsjett er på 5,3 millioner euro, som finansieres av EU-programmet Interreg Nord, Lapin liitto (Det regionale styringsorganet i Finsk Lappland), Region Norrbotten (det regionale styringsorganet i Norrbotten, Sverige), Innovasjon Norge Arktis, Finnmark fylkeskommune, Troms fylkeskommune, Nordisk Ministerråd, samt deltakende reiselivsbedrifter.

– Målet er å generere en økning på 10 % i antall gjestedøgn fordelt over årets sesonger. Gjennom økt helårsdrift vil lønnsomheten i næringen bedres og gi nye muligheter for utvikling, sysselsetting og entreprenørvirksomhet i regionens mange, små lokalsamfunn, sier programdirektør hos Visit Arctic Europe, Rauno Posio.

– Vi er utrolig glade for å kunne videreføre det fruktbare samarbeidet med partnerne våre i Nord-Finland og Nord-Norge, og å få denne muligheten til å skape fremgang sammen, sier administrerende direktør for NordNorsk Reiseliv AS, Trond Øverås.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Visit Arctic Europe II Stronger Together

Budsjett: 5,3 millioner euro

Prosjektperiode: August 2018 – april 2021

Disse finansierer prosjektet: Interreg Nord, Lapin Liitto/Regional Council of Lapland, Region Norrbotten, Innovasjon Norge Arktis, Finnmark Fylkeskommune, Troms fylkeskommune, Nordisk Ministerråd

Prosjektpartnere: Finnish Lapland Tourist Board, Swedish Lapland Visitors Board, NordNorsk Reiseliv AS, samt 125 reiselivsbedrifter i Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland