Prisen ble delt ut av Dr. Judith Bryans, president i International Dairy Federation (IDF) og administrerende direktør for Dairy UK og Laurent Damiens, markedsansvarlig for det franske meierikontoret C’Niel. Prisvinner Ida Berg Hauge fra Melk.no i midten.

Melk.no vant global kommunikasjonspris

Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), mottok den internasjonale prisen IMP Trophy Award.

Publisert

Det skjedde foran 1000 deltakere på en gallamiddag i Belfast i Nord-Irland denne uka i forbindelse med IDFs (International Dairy Federation) verdenskongress.

IMP Trophy Award

IMP Trophy Award er en konkurranse om å vinne beste merkenøytrale markedsførings- og kommunikasjonskampanje innen meierisektoren. Konkurransen arrangeres av IMP (International Milk Promotion Group) der rundt 20 internasjonale generiske meierikontorer er medlem (blant annet USA, Australia, Storbritannia, Irland, Frankrike, Sør-Afrika, Israel, Danmark, og Sverige, i tillegg til Norge).

Alle medlemmene kan bidra til konkurransen med en eller flere merkenøytrale markeds- og kommunikasjonscaser for meieriprodukter. Årets caser ble presentert på et stort IMP-møte i Bergen i juni.

Vinneren kåres av deltakerne gjennom et eget poengsystem der kriterier som analyse, mål, strategi, utførelse og resultater får ulike poengsummer. De tre deltakerne med høyest samlet poengsum får presentere sine caser på IDF World Dairy Summit som arrangeres hver høst, og vinneren for beste generiske kampanje blir utropt på avslutningsmiddagen.

Søkelys på jod

Norges bidrag i år var kampanjen «One nutrient, hundreds of communications possibilities» og hadde fokus på næringsstoffet jod og helsemyndighetens rapport som viser urovekkende jodmangel i deler av den norske befolkning.

– Melk.no iverksatte en omfattende kampanje i en rekke kanaler om viktigheten av å få i seg nok jod, spesielt for unge kvinner og gravide/ammende. Melk, yoghurt og brunost bidrar med 70 % av jod i det norske kostholdet. Med reduksjon i melkeforbruk over tid har vi fått en situasjon der en del utsatte grupper får i seg for lite jod, sier Ida Berg Hauge i en pressemelding.

En god jodkilde

– Vi arrangerte et større fagseminar der helsemyndighetenes jodrapport ble presentert som fikk massiv omtale både på TV, nett-, riks- og lokalpresse. Få nordmenn var klar over meieriprodukter som en viktig jodkilde, og vi har snakket om jodbudskapet i en rekke ulike kanaler etter at rapporten kom. Dette inkluderer fagartikler, annonsering i magasiner og på nettsider rettet mot kvinner med spesielt fokus på gravide og ammende. Vi har mange artikler om jod på melk.no og har også utviklet en egen jodkalkulator der man kan teste om man får i seg nok jod. Dessuten har vi deltatt med stands på en rekke fagkonferanser med informasjon om jod, og vår jodartikkel i Forskning.no ble blant de mest leste artiklene i 2016. I sosiale medier har vi blant annet utviklet en egen animasjonsfilm om jod som ser ut til å fungere godt.

– Med et begrenset budsjett har vi klart å doble kjennskapen til melk og andre meieriprodukter som en god jodkilde i befolkningen, noe som kanskje er en av grunnene til at vi vant prisen, forteller Berg Hauge.

Det er tredje gang Norge vinner prisen. De andre finalistene var denne gang Sør-Afrika med casen «’Dairy gives you go’ – Advertising towards teenagers» og Irland, som presenterte sin «Quality milk award».

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS