Trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i Opinion presenterte deler av rapporten under åpningskonferansen for Smak 2020. (Foto: Morten Holt)
Trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i Opinion presenterte deler av rapporten under åpningskonferansen for Smak 2020. (Foto: Morten Holt)

Ny trendrapport: «Veikart for Matnasjonen Norge 2030»

– Vi håper denne rapporten kan bli et spennende bidrag til Regjeringens arbeid med å utforme strategien for Matnasjonen Norge, sier Torill Engelberg som er prosjektleder for Smak 2020.

Publisert

Med opp mot 30 000 besøkende fra matbransjen, er Smak 2020 Norges desidert største arrangement for de som jobber med å forme Norge som Matnasjon.

Analyseselskapet Opinion har utarbeidet en omfattende rapport som blir overlevert til regjeringen ved landbruks- og matminister Olaug Bollestad under åpningskonferansen til Smak 2020. Senere i år skal Regjeringen presentere strategien om Norge som Matnasjon før sommeren.

Trend- og inspirasjonsrapporten er utarbeidet på vegne av Smak 2020, NHO Reiseliv, Norges Sjømatråd og Innovasjon Norge.

Hva er en «matnasjon»?

Ole Petter Nyhaug. (Foto: Morten Holt)
Ole Petter Nyhaug. (Foto: Morten Holt)

Rapporten konkluderer med at det er fire avgjørende dimensjoner som må fylles med matkultur som både folke flest og våre gjester kjenner igjen og liker. Dette er:

Kulturelle referanser: Ikke hva, men hvor og hvordan vi spiser.

Distinkte regioner. Mangfold i kvalitet, kultur og produkter.

Ikoniske retter. Berømte matretter med bred appell.

Stolte råvarer: Smak, kvalitet, bærekraft og produksjonsmetoder.

Nye nasjonalretter?

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad får overlevert trendrapporten fra prosjektleder for Smak 2020, Torill Engelberg. Til høyre konferansier Siri-Lill Mannes. (Foto: Kristian Tjessem/Smak 2020)
Landbruks- og matminister Olaug Bollestad får overlevert trendrapporten fra prosjektleder for Smak 2020, Torill Engelberg. Til høyre konferansier Siri-Lill Mannes. (Foto: Kristian Tjessem/Smak 2020)

En av de interessante analysene i rapporten er at Norge trolig trenger en eller flere nye nasjonalretter for å komme mer på kartet som Matnasjon. Dette for å levere sterkere på behovet for «ikoniske retter».

Norge har alle forutsetninger i råvarene – men nasjonalrettene våre har ikke så bred appell, eller markedsfører de store fordelene vi har som matnasjon, viser analysen.

Italia og Frankrike har f.eks. nasjonalretter som identifiserer og appellerer i mye større grad – mens Norge mangler noen ikoniske retter som kan suppleres av styrken som ligger i kultur, regiontilhørighet og kvaliteten på de norske råvarene.

Utarbeidet av Opinion

Det er trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i Opinion som står ansvarlig for utarbeidelsen av rapporten på vegne av utarbeidet på vegne av Smak 2020, NHO Reiseliv, Norges Sjømatråd og Innovasjon Norge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca