Disse fire har alle vært nøkkelpersoner i planlegging, produksjon og distribuering av filmen. Fra venstre Jens Storli (kongress- og arrangementssjef i Visit Trondheim), McKenna Starck (markedssjef i Visit Trondheim), Lasse Berre og Tanja Holmen. (Foto: Berre Kommunikasjonsbyrå/ Markus Nymo Foss)

Heder til Trondheims «Home of Nordic Flavours»-film

En ny internasjonal pris befester Trondheim og Trøndelags posisjon som matdestinasjon. Visit Trondheim og Berre Kommunikasjonsbyrå har vunnet sølv i den europeiske filmkonkurransen «Food Film Menu 2020».

Samme film tok førsteplassen for beste kategorifilm tidligere i høst. Filmen «Home of Nordic Flavours» handler om folket, naturen og råvarene som gjør Trøndelag til en matregion i verdensklasse.

Prisen for andreplassen ble utdelt i Kuopio Finland nylig.

– Som å vinne gullpalmen

«Home of Nordic Flavours» er produsert av Berre Kommunikasjonsbyrå. Fra venstre Lasse Berre og Morten Warholm Haugen (regissør og kreativ leder i Berre Kommunikasjonsbyrå). (Foto: Berre Kommunikasjonsbyrå/Markus Nymo Foss)

Filmen er produsert av Berre Kommunikasjonsbyrå på bestilling fra Visit Trondheim. Prosjektet er finansiert av TrønderEnergi og Danske Bank. Bransjeprisen er en høyt hengende utmerkelse, som deles ut av IGCAT (International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism) og European Region of Gastronomy Platform.

I august mottok filmen pris for Europas beste matfilm i kategorien «Regions of Gastronomy». Nå vant den altså andreplassen i samme konkurranse, denne gangen uavhengig av kategori.

– Selv andreplassen er jo som å vinne gullpalmen blant matfilmer, sier daglig leder og rådgiver i Berre Kommunikasjonsbyrå, Lasse Berre.

Setter Trondheim og Trøndelag på kartet

Prisene befester posisjonen Trondheim og Trøndelag som matregion.

– Dette vil forløse potensialet som ligger i matopplevelsene i vår region. Filmen har skapt internasjonal oppmerksomhet rundt Trondheim-Trøndelag, sier reiselivsdirektør i Visit Trondheim, Tanja Holmen.

– Med dette blir vi en enda tydeligere destinasjon for nordmenn som oppsøker vår region for de gode matopplevelsene. Dette er en posisjon som mange ønsker seg både i Norge og Skandinavia. At Trøndelag nå har fått denne posisjonen, er viktig både for regionen, matprodusentene og restaurantene, sier Berre.

Setter ny standard

Filmen vekker oppmerksomhet ved å skildre det unike miljøet i en hittil ukjent matdestinasjon.

– Restaurantbransjen vet at råvarer fra Trøndelag er eksklusivt også internasjonalt. Men vi har ikke vært så flinke til å fortelle at det er her råvarene kommer fra. Filmen handler om nærheten til disse råvarene, om kokker og en hel region som løfter hverandre opp. Nå lykkes vi med å formidle dette, også fordi vi har filmskapere som forteller historier av ypperste internasjonale kvalitet. Berre Kommunikasjonsbyrå formidler «Home of Nordic Flavours» på en måte som blir både forstått og likt av et internasjonalt publikum, sier Holmen.

Prisutdelingen la vekt på at filmen har satt en ny standard for kommunikasjon av matdestinasjoner.

– Mens mange matfilmer preges av sakte film og emosjonell musikk, er denne filmen full av liv. Den bygger på sanne historier, som viser frem engasjementet, faget og tradisjonene vi har her i Trøndelag. Det har gjort den både fartsfylt og humørfylt, sier Berre.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS