Vinnerne av NM i sunn fastfood 2019: Foran fra venstre, konsernsjef og partner i Pink Fish, Ronny Gjøse (tredjeplass), Erik Lothe Strand fra Zawai Briskeby (vinner), Vanila Bergstrøm fra Haven ved Gardermoen Flyplass (andreplass) og Oda Elisabeth Weng fra SSP. Bak fra venstre; dommertrioen; kokk Bård Greni, Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet og Gerd Byermoen i OFG. (Foto: Karine H. Henriksen).

Til topps i NM i sunn fastfood 2019

Zawai Briskeby i Oslo er vinneren av NM i sunn fastfood 2019. Andreplassen gikk til Haven på Gardermoen, mens Pink Fish i Grensen tok tredjeplassen.

Publisert

– Vi gleder oss over å se at trenden er at stadig flere ønsker å tilby sine kunder et sunt og godt alternativ. Det har vært god variasjon i utsalgssteder i år, og engasjementet var stort. Blant årets deltagere finner vi ferger, bensinstasjoner, streetfood-utsalg, utsalgssteder på flyplasser, kroer, festivaler og gatekjøkken. De har alle bidratt til at kundene har fått mulighet til å ta sunnere og bedre valg, uttalte juryen.

Poke Classic serveres med marinert rå laks, salat, mango agurk, syltet rødløk, vårløk, chilimajones, sesamfrø, wasabinøtter. Kunden velger selv ris, fullkornsris eller salat som base til retten.

Zawai Briskeby vinner med sin Zawaiian Classic pokebowl

– Her nærmer vi oss restaurantstandard. Ferske flotte råvarer, delikat presentert, og med muligheten for å velge grov ris. Zawai presenterte også retten på en forbilledlig måte, og kunne tilby liten eller stor porsjon. Dette er en flott og verdig vinner, som virkelig bidrar til å vise frem at fastfood både kan være sundt, delikat og smakfullt, uttaler juryen.

Kokken Bård Greni sier med egne ord: – Dette smakte så godt at jeg kunne ha laget det selv.

Og Zawai har virkelig gått inn for å fremme retten sin i konkurranseperioden;

Smoothiebowl er en herlig smoothie av kokosvann, banan, avokado, eple, romanosalat, persille, koriander og pepper, Toppes den med nøtter, frø, granateple og kokosflak.

«Vi har søkelys på at fastfood ikke skal trenge å være junkfood. I våre retter ser man derfor innslag av fisk, frukt og grønt gjennom hele menyen. Kunden har også mulighet til å komponere sin egen rett for å tilpasse sine allergener og preferanser. Vi har markedsført vår rett med innlegg og stories på Instagram og Facebook med emneknaggen #sunnfastfood. Både ved å nå ut til våre over 2000 følgere og ved å promotere innleggene på Facebook og Instagram for å nå ut til nye kunder. Vi har også brukt tv og plakater i lokalet for å tiltrekke forbigående kunder. Vi har også tilbudt nye kunder en 20 % førstegangs kjøpsrabatt ved kjøp gjennom vår app».

Smootie Bowl

Pink Fish deltok med sin amerikanske poké som inneholder friske og sprøe grønnsaker, rå laks, chilimajones, lime, soyasaus og ris/quinoa.

Haven på Oslo Lufthavn Gardermoen, fikk andreplassen i årets konkurranse med en frisk og mettende Smoothie bowl. Den var delikat, ernæringsmessig helt på høyden, og egner seg kanskje spesielt godt til frokost eller lunsj.

– Retten var pen å se på, smakte og mettet godt. Dette var en frokost som virkelig forbereder deg på en god reise. Dersom vi skulle bemerke noe her, ville det være porsjonsstørrelsen, som var veldig stor, smilte Anne Kristin Vie fra Forbrukerrådet da hun delte ut andrepremien.

American Poke

Tredjeplassen i år gikk til Pink Fish Grensen, som hadde meldt på sin American Poke. Det var en mettende og delikat rett, med gode smaker, mente juryen.

– Det var tett i toppen, men disse tre serverte alle svært god mat til sine gjester, og vi gleder oss over å se at trenden er at stadig flere ønsker å tilby sine kunder et sundt og godt alternativ, sier juryen samstemt.

Juryen

Årets jury har i år bestått av kommunikasjonssjef Gerd Byermoen i OFG, kokk Bård Greni og Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet.

– I år har vi sett en stor variasjon blant de påmeldte og det serveres uten tvil mye god mat til folk som er på farten, sier dommertrioen.
Neste år håper de på en enda større deltakelse i konkurransen, og kokken Bård Greni er imponert over at bransjen nå har kommet så langt med tanke på å servere god, sunn og ikke minst smakfull mat på farten.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS