Alter’Native Food: Plattform for nye og sunnere mattrender

«The Alter’Native Food Sector», som vil vise hva begrepet alternativ mat står for, blir en sentral del av SIAL Paris, som arrangeres fra 21. til 25. oktober.

Publisert

Det dreier seg om en minirevolusjon som nesten går under radaren i det offentlige rom: Den kaster helt nytt lys over hva vi legger på våre tallerkener og måten vi ernærer oss selv på.

«The Alter’Native Food Sector» er en del av messen som vil vise hva begrepet alternativ mat står for – sunnere mat, større respekt for naturen, økt vekt på dyrevelferd m.m.

Det blir et show i showet og med mange ulike begivenheter.

Morgendagens mat

Nyskapere og produsenter, utviklere og oppfinnere av morgendagens mat flommer over av ideer og forestillinger om konseptet alternativ mat. Egentlig er det ganske enkelt: Det er blitt mulig å finne praktisk talt hva som helst for å tilfredsstille en hvilken som helst smak i våre dager. Vi ser eksemplene i matvareforretningens hyller, fulle av produkter med planteproteiner (hvete, soya, pulse-proteiner, osv), utviklet for å kombinere sunne spisevaner med matglede.

Produsentene konsentrerer seg om å få den sunne maten til å smake godt samtidig som den ser tiltrekkende ut. Resultatet er et stort antall innovasjoner basert bl.a. på erstatninger for kjøtt. Og det er verdt å notere en økende ny trend blant forbrukerne, som stadig kommer tilbake for mer.

Et annet typisk eksempel er fermenterte matvarer, som kombucha, kefir og kimchi, matvarer som har vært kjent langt tilbake i historien og har kommet til heder og verdighet igjen på grunn av sine naturlige sammensetninger og positive helseeffekter.

Alternativ mat, et globalt fenomen

Det er særlig de helsemessige vurderingene som forklarer suksessen for denne trenden. Etter flere matskandaler I 1990-årene og tidlig på 2000-tallet, vendte mange forbrukere seg mot det de – berettiget eller ikke – oppfattet som sunnere og mer etisk.

For disse forbrukerne var det ikke nødvendigvis bare et spørsmål om å ta vare på helsen gjennom dietten, men heller å ta vare på seg selv samtidig som man kunne glede seg over det man spiste. Produkter som kombinerer original smak og substans med en sunnere dimensjon fenger stadig mer oppmerksomhet. Plante-baserte melketyper og yoghurt, produkter uten kunstige tilsetningsstoffer, kombinasjoner av super-frukter og -grønnsaker, naturlige energi-drikker osv., har funnet sin plass på de fleste markeder. En tredjedel av forbrukerne, verden over, sier at innholdet av organiske, originale produkter spiller en stor rolle for deres valg når de gjør innkjøp (kilde: Food 360° Kantar TNS).

The Alter’Native Food sector, et show i showet

«The Alter’Native Food Sector» vil samle mange utstillere fra denne sektoren, kjente eksperter på sunne matvaner, og de fremste innovatørene i bransjen, uansett hvilke land de kommer fra.

I løpet av de fem dagene messen varer vil forhandlere, fagfolk og produsenter kunne utveksle erfaringer og synspunkter om alt begrepet alternativ mat står for i dagens og morgendagens marked. Det vil skje i form av en rekke konferanser og rundebords samtaler.

The Alter’Native Food Forum planlegger også guidete besøk på flere språk ut fra to perspektiver: alternative ingredienser (ledet av eksperter fra NutriMarketing) og helse (ledet av eksperter fra Atlantic Santé). Temaene som blir foreslått omfatter en oversikt over alle typer supermat, den «rene etikett», landbruk 2.0, bærekraftig utvikling og dyrevelferd.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS