
Picard doblet omsetningen på én uke
Torsdag 12. mars opplevde den franske frossenmatprodusenten Picard omsetningsrekord med hele 600 prosent økning, og salgstrenden ser ut til å fortsette. På én uke doblet Picard omsetningen i butikken på Briskeby i Oslo.
Butikken har hatt en vekst på mellom 15 til 20 prosent hver dag i etterkant av torsdag 12. mars. Koronakrisen preger virksomhetens salgstall. Ifølge salgsstatistikken deres handler folk mer enn hva de vanligvis gjør; handlekurven per kunde har eksplodert.
– Vi opplever at handlekurven er langt større per kunde. Det er hyggelig å se at folk setter pris på produktene våre, men jeg ønsker å presisere at vi har nok av varer og butikken holder foreløpig åpent hver dag, så det er ingen grunn til hamstring, sier daglig leder i Picard, Yann Faremo.
«Trøstemat» øverst på handlelisten

Salgstallene avslører at trøstemat står øverst på handlelisten. De siste dagene har Briskeby-butikken solgt mest frosne råvarer som kjøtt og grønnsaker, i tillegg til fryste croissanter, pain au chocolat, pizzaer og andre ferdigretter.
– De fleste handler ferdige middagsretter, pizzaer og franske bakervarer og desserter, til forskjell fra før hvor vi solgte sunnere alternativer. Dette kan tilsi at det er en vanskelig tid for mange, og at man ønsker å ha det hyggelig hjemme, sier Yann Faremo.
Har mer enn nok varer
Butikksjef ved Briskeby, Gaël Faremo, forteller at det vil være nok frossenmat i henhold til den økte etterspørselen.
– Det er ingen grunn til bekymring, vi har mer en nok varer og supplerer fortløpende. På bakgrunn av den store pågangen la vi inn en ekstra stor bestilling denne uken for å sikre at vi har tilstrekkelig med produkter i hyllene, sier butikksjef i Picard avdeling Briskeby, Gaël Faremo.
Økt etterspørsel i flere markeder
Picard opplever økt etterspørsel i flere av deres markeder. Varene flyr av hyllene i både Sverige og Frankrike, i tillegg til Norge.
– Tallene fra både Sverige og Frankrike peker i samme retning som i Norge. Frossenmat er praktisk i en tid hvor man enten er nødt til å jobbe hjemmefra, eller man har en krevende situasjon på jobb som gir mindre tid til matlaging. Vi er stolte over å kunne tilby produkter som hjelper folk i en vanskelig tid, sier Yann Faremo.
Pressemelding