Fabrikksjef Evgeny Markevich sammen med polske Józef Pleskot (nærmest), som er utdannet agronom og som har vært grønnsakprodusent i Polen. (Foto: Morten Holt)
Fabrikksjef Evgeny Markevich sammen med polske Józef Pleskot (nærmest), som er utdannet agronom og som har vært grønnsakprodusent i Polen. (Foto: Morten Holt)

Det spirer i Moss

En industrihall full av moderne produksjonsutstyr sørger for at Spirehagen har den desidert største kapasiteten for produksjon av spirer i Nord-Europa.

Publisert
Daglig leder og hovedeier for Spirehagen, Frode Hope. (Foto: Morten Holt)
Daglig leder og hovedeier for Spirehagen, Frode Hope. (Foto: Morten Holt)

– Vi har ikke noe problem med å dekke etterspørselen i alle de nordiske landene, og vi har som mål å bli en dominant aktør på dette området. Per i dag leverer vi om lag 4-5 tonn i uka, men vi kan lett produsere 14-15 tonn. sier daglig leder og hovedeier for Spirehagen AS, Frode Hope.

Han forteller videre at Spirehagen har en stor avtale med Coop og leverer til om lag 350 butikker, men at storkjøkkenmarkedet er et satsingsområde. Han håper at kokker ser mulighetene ved bruk av produktene.

– Per i dag er det «lite» økonomi i dette, men vi har tro på dette, og har planer om å etablere enda en fabrikk, ikke nødvendigvis i Norge, sier Hope, som er utdannet økonom, og har bakgrunn som rådgiver og porteføljeforvalter for fond og verdipapirer.

Tromler med spirer hos Spirehagen i Moss. (Fotol: Morten Holt)
Tromler med spirer hos Spirehagen i Moss. (Fotol: Morten Holt)

Strenge hygieniske forhold

I de nye lokalene like øst for Moss produseres og pakkes spirene under strenge hygieniske forhold.

– Vi må følge svært strenge regler under produksjonen. Kvaliteten på spirene kan raskt forringes hvis ikke hygieneforholdene er gode, og det har derfor vår største prioritet, forklarer fabrikksjef Evgeny Markevich mens han viser Horeca rundt i lokalene.

Han anslår at 50 prosent av arbeidstiden til de ansatte i fabrikklokalene går til vask og rengjøring av utstyret.

Spirer i forskjellig slag. (Foto: Elise Collett)
Spirer i forskjellig slag. (Foto: Elise Collett)

– Spirer er som fluepapir for bakterier, så det er helt avgjørende med god hygiene. Det er rett og slett en sær og sårbar varegruppe å arbeide med, men vi har gode rutiner hvis noe skulle gå galt, forklarer Hope.

Mange forskjellige typer

Produksjonen foregår innendørs året rundt. Hverken frø eller spirer er noen gang i befatning med jord. Moderne produksjonsutstyr gjør det mulig å sikre god kvalitet, og hindre virus og bakterier fra å kunne få oppvekstsvilkår under produksjonen.

Jaroslaw Gora ved pakkemaskinen i Spirehagens lokaler. (Foto: Morten Holt)
Jaroslaw Gora ved pakkemaskinen i Spirehagens lokaler. (Foto: Morten Holt)

Alfalfa-spirene og mungbønner er de mest solgte (ca. 40 prosent), men hos Spirehagen produseres også en rekke andre typer; som erte- og linsemiks, reddikspirer, kløverspirer og brokkolispirer. I tillegg alfalfa og mungbønner, er salget av brokkolispirene i sterk vekst.

– Alt er økologisk produsert. Det trengs kun vann, luft og lys. Hele produksjonen datastyres, og der har vi kontroll på temperaturen, fuktigheten og tiden, forklarer Markevich.

Fabrikksjef Evgeny Markevich med en ferdig pakket pose med alfalfa-spirer. (Foto: Morten Holt)
Fabrikksjef Evgeny Markevich med en ferdig pakket pose med alfalfa-spirer. (Foto: Morten Holt)

Rask produksjonstid

Produksjonstiden varierer noe fra spiretype til spiretype.

– Det tar normalt 4-5 dager fra de blir sådd til de kan høstes, forteller Markevich.

Noen av spirene skal ligge i ro mens de spirer og gror, mens andre tromles rundt. Det er også forskjell på hvor fuktig de forskjellig spirene skal ha det under produksjonstiden. Når spirene er ferdig, pakkes de i poser i kasser som raskt legges på kjølelageret (+ 4 grader).

– Spirer er et svært temperaturfølsomt produkt, og det er viktig at de oppbevares kaldt, forklarer Frode Hope.

Du kan lese mye mer om Spirehagen, og også om hvordan kokken Håkan Wiik på restaurant Fangst bruker spirene, i magasinet Horeca (nummer 1 2018)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her