Tone Elise Steig, markedsdirektør i Aera Payment and Identification. (Foto: Håkon Mæland/MLandPictures)
Tone Elise Steig, markedsdirektør i Aera Payment and Identification. (Foto: Håkon Mæland/MLandPictures)

Bør ha is i magen i møte med nye betalingsløsninger

Horecabransjen bør være positive, men avventende i møtet med de mange nye betalingsløsningene på markedet. Det er rådet til Aera, som er skapt av Coop og NorgesGruppen for å ivareta handelens behov i møtet med fremtiden betalings- og identifikasjonstjenester.

Publisert

Teknologigiganter som Apple, Samsung og Facebook har etablert seg med sine betalingsløsninger i flere europeiske land og står på dørstokken til Norge.

I mellomtiden har norske Vipps forberedt seg på økt konkurranse ved å sluke de to konkurrerende mobilbetalingsappene Mcash og MobilePay. På toppen av dette kommer nyheter om innovative betalingsløsninger som benytter klokker, fingeravtrykk eller håndflaten til å gjennomføre transaksjoner.

Landskap som er krevende å navigere i

– Hverdagen for handelen blir stadig mer kompleks, med økt digitalisering og et bredere spekter av betalingsløsninger. Samtidig som kundene forventer en stadig mer sømløs og friksjonsfri kundereise, kommer et økende tilbud av nye, innovative tjenester. Dette landskapet er krevende å navigere i for den enkelte kjede eller butikk, sier Tone Elise Steig (bilde vedlagt), markedsdirektør i Aera Payment and Identification.

Aera ble etablert av Coop og NorgesGruppen for å tilrettelegge for en effektiv bruk av fremtidens betalings- og identifikasjonstjenester.

– Vi er skapt av handelen for at handelen står best mulig rustet i møtet med fremtidens behov for en mer effektiv og sømløs kundereise. Ingen kan si med sikkerhet hvilke kanaler og betalingsløsninger flest kunder vil foretrekke i fremtiden, og det er derfor viktig å være rigget for alle alternativer, uttaler Steig.

Ikke la seg stresse

For til tross for stor oppmerksomhet om nyheter fra betalingsbransjen, er lite endret for forbrukeren annet enn at Vipps er blitt enerådende på vennebetaling.

– Vi betaler i stor grad på samme måte som før. Kortbetaling er i særklasse det hyppigst brukte betalingsmiddelet, og oppleves som enkelt, effektivt og pålitelig. Kontaktløs betaling vil komme og det samme gjelder mobilbetaling. Våre undersøkelser bekrefter likevel at det er langt frem til et kontantfritt samfunn: Over halvparten av alle nordmenn oppgir å ha brukt kontanter den siste uken, sier Steig.

I møtet med nye betalingsløsninger, er det fort gjort å glemme å ta hensyn til det totale kostnadsbildet knyttet til betaling. Det viktigste for Aera er å oppfordre handelen til ikke å la seg stresse.

– Det er viktig å ha is i magen i møtet med betalingsløsninger som Vipps og Apple Pay. Kundene er opptatt av at betaling skjer enkelt, trygt og effektivt og er fortsatt svært fornøyd med det tradisjonelle bankkortet som betalingsmiddel. Dette er en kostnadseffektiv betalingsløsning som så og si alle kunder har tilgang til. Det er derfor ikke noe hastverk.

Steig mener det klokeste for mindre aktører vil være å avvente valgene til de store dagligvareaktørene.

– Ettersom dagligvarekjedene er tilstede overalt og har et stort antall transaksjoner, vil deres valg i stor grad sette standarden i markedet. Det kan bli en dyr lærepenge om man har forpliktet seg til annen løsning. Kunder ønsker at betaling skal skje på likest mulig måte uavhengig av hva og hvor de handler, og det er derfor en fordel å følge etter de aller største.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Rådene fra Aera

Aera har følgende råd til handelen i møte med endringene:

1) Det er ikke noe hastverk. Ikke la deg stresse av tilbudet om stadige nye betalingsformer og innovative løsninger. Kundene er opptatt av at betaling skjer enkelt, effektivt og trygt og er fortsatt svært godt fornøyd med bankkortet som betalingsmiddel.

2) Tenk på hele kostnadsbildet ved valg av betalingsløsning – fra betalingssituasjonen oppstår og til oppgjøret er på konto. Betaling er oppgjør for varen og bør ikke spise opp for mye av dine marginer.

3) Avvent å ta i bruk mer kostnadskrevende og tilsynelatende mer forbrukervennlige løsninger til de største aktørene har valgt. Deres beslutning vil sette standarden i markedet og i stor grad påvirke penetrasjonen av nye betalingsmidler gjennom tilgjengeliggjøring i markedet.