Nordlys over Clarion Hotel the Edge. (Foto: Hotellet)

Vokser på nordlysturisme

Etter snart tre års drift, ser hotelldirektør Øyvind Alapnes på Clarion Hotel The Edge en klar trend; det er vinter- og nordlysturismen som trekker aller flest turister til Tromsø.

Publisert
– Nordlysturismen i Nord-Norge har et enormt potensial, mener hotelldirektør på Clarion Hotel The Ege, Øyvind Alapnes. (Foto: Morten Holt)

Clarion-hotellet på kaikanten i Tromsø har hatt en pangåpning. Det er mange årsaker, men en sterk voksende nordlysturisme er uten tvil en av de sentrale årsakene til at både Edge – og andre overnattingssteder i Nord-Norge, blomstrer for tiden.

Clarion Hotel The Edge ligger på kaikanten i Tromsø, med Vertshuset Skarven som nærmeste nabo. (Foto: Morten Holt)

– Februar er aller best

I motsetning til mange andre hoteller landet rundt, er vår hovedsesong blitt fra oktober til mars. Og februar er vår aller beste måned, forteller Øyvind Alapnes, som legger til. – Selvfølgelig er også sommermånedene – med juli i spissen, gode måneder for oss.

Øyvind Alapnes styrer Nord-Norges største hotell. (Foto: Morten Holt)

Jula er også ofte en tung periode for hotell generelt, men Alapnes forteller om svært godt besøk både i 2015 og 2016.

Verdens nordlyshovedstad

En nordlysturisme i sterk vekst, er en av mange årsaker til at hotellet har satt kraftig fotavtrykk etter bare knapt tre års tilstedeværelse i byen.

Clarion Hotel The Edge skiller seg ut. (Foto: Morten Holt)

Tromsø ligger midt i nordlysbeltet, som strekker seg fra Alaska, gjennom Canada, Island, Norge, nordlige deler av Finland, Sibir og nordlige deler av Finland og Norge.

– Bortsett fra Reykjavik, er Tromsø er den største byen i dette beltet, og vi kan med fordel kalle oss nordlyshovedstaden. Turistene vil ha «villmark light», og med det mener jeg at de ønsker å ha det komfortabelt – samtidig som de opplever og kjenner på det spektakulære nordlyset og den kalde vinteren, mener Alapnes, som forteller at i starten var det briter og amerikanere som dominerte, men at mellomeuropeere og asiater nå kommer for fullt – for også å oppleve nordlyset.

Omsetningsmålet for 2022 ble nådd allerede i 2016, forteller hotelldirektør Øyvind Alapnes. (Foto: Morten Holt)

Sosiale medier

– Eksplosjonen av nordlysbilder i sosiale medier har utvilsomt bidratt veldig positivt. Nå vil «alle» oppleve dette, sier Alapnes. Han tror at det ligger et mye større potensial for nordlysturismen i hele Nord-Norge, men sier:

– Vi i Norge blir veldig fort «litt late» hvis ting kommer av seg selv. Nå må vi se potensialet i dette, og tilrettelegge enda mer for vinter- og nordlysturisme. Nordlys er svært eksotisk for hele verdens befolkning, og vi vet nok ikke helt hvor stort dette kan bli i Nord-Norge generelt og Tromsø spesielt. På sikt kan det være med på gi enormt med skattekroner til byen.

– Men vi må være på hugget. Norge er et dyrt land for utlendinger, og flyseteavgiften bidrar ikke akkurat positivt. De siste par årene har vi vært reddet av en svak norsk krone, men det er mange andre aktører i verden, i Finland og på Island, som er klare for å ta imot turistene, sier han.

Når omsetningsmålet – seks år før tiden

Men det er ikke bare vinter- og nordlysturismen som har bidratt til hotellets sterke posisjon – kort tid etter åpning. Da det åpnet, var det Nord-Norges største. Nå er det også størst på omsetning.

– Da vi åpnet, hadde Nordic Choice et mål om 140 millioner kroner i omsetning i 2022. Det målet passerte vi allerede i 2016, sier en stolt hotelldirektør.

– For meg har det alltid vært en ambisjon å knytte hotellet opp mot byen og lokalbefolkningen, ikke bare turistene. Og vi har truffet; nå kommer 50 prosent av omsetningen i restauranten (Kitchen & Table) fra lokale gjester. Samtidig satser vi mye på kultur, som konserter, standups-show og andre events – som også trekker byens befolkning til hotellet, sier Alapnes.

Les hele saken i magasinet Horeca (nummer 7 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Clarion Hotel The Edge

Lokalisering: På kaia i Tromsø.

Etablert: 1. mai 2014.

Kjedetilknytning: Nordic Choice Hotels/Clarion Hotels.

Eiere av bygget: Pellerin (50 %), Aspelin Ramm (50 %).

Hotelldirektør: Øyvind Alapnes.

Hotellsjef: Marianne Høybakk.

Økonomisjef: Hilde Grønbech.

Kjøkkensjef: Tommy Olsen.

F&B-manager: Catalina Mitrea

Salgssjef: Eirik Iversen

Antall årsverk/ansatte: 93 årsverk/ca. 160 ansatte.

Rom/sengeplasser: 290 rom/580 senger.

Omsetning: Passerte 140 millioner kroner i 2016.

Marked: Yrkestrafikk og K/K – 60 prosent, F/F – 40 prosent. I sommerperioden 15. juni – 15. august er nær 95 prosent av gjestene ferie- og fritidsgjester.

Totalt areal: 15 000 kvadratmeter.

Nettside: Nordicchoicehotels.no

Powered by Labrador CMS