Bjørnar og Atle Hovi. (Foto Morten Holt)

Lite snø i lavlandet blir til gull til fjells

Til tross for at det har vært lite snø både i lavlandet og i deler av fjellet før og etter jul, kan brødrene Atle og Bjørnar Hovi, som eier Beitostølen Resort, bokføre omsetningsøkning både i januar og februar.

Publisert
Bjørnar og Atle Hovi. (Foto: Morten Holt)

Beitostølen Resort kan denne uka presentre et sterkt 2016-resultat. Konsernet Beitostølen Resort leverte et sterkt driftsresultat; 11,5 millioner, resultat før skatt 7,5 millioner kroner i 2016. Konsernet økte omsetningen fra 85,1 millioner i 2015 til 93,1 millioner kroner i 2016.

Bedre og bedre

I fjor økte overskuddet med over 40 prosent. Driftsresultat på 11,5 millioner og et resultat før skatt på 7,5 millioner, mot 5,2 millioner i 2015.

Atle (til venstre) og Bjørnar Hovi (Foto: Bjørn B Jacobsen)

– Hva annet kan vi si enn at 2016 ble et kanonår. Den fine utviklingen fortsetter også inn i 2017, så dette er veldig moro, sier direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi.

Stadig flere til Beitostølen

«De gode tallene for selskapet reflekterer den sterke trafikkveksten til Beitostølen, som for 2016 viser en økning på hele +16,5 prosent, eller 38 393 flere kommersielle gjestedøgn i fjellandsbyen enn i 2015, som Statistisk Sentralbyrås gjestedøgnstatistikk viser», heter det i en pressemelding fra Beitostølen Resort

Hovi er mer enn fornøyd

– Det sier seg selv at vi er kjempefornøyd. Bak vårt gode resultat ligger knallhard jobbing både i og med våre virksomheter. Vi har dedikerte medarbeidere som forstår betydningen av genuin service, og vi driftseffektiviserer innenfor alle våre virksomheter. Vi har helårsansatte og sparer oss dermed for kostnader på rekruttering av nye ansatte foran hver sesong, fordi vi har en stabil arbeidsstokk, og med et sykefravær på lave 1,1 prosent, melder Hovi.

-– I 2016 har vi fusjonert Bergo Hotel AS, Beito Hotel AS (Radisson) og Beitostølen Skiheiser AS inn i Beitostølen Resort AS. Vi har renovert alle rommene på Radisson, vi oppgraderer alle rom på Bergo Hotell, vi gjennomfører ENØK-tiltak, og vi investerer i skiheisen med blant annet snølagring, ny tråkkemaskin og vi har fokus på innovasjon og utvikling av nye opplevelser.

– Vi ar hatt høy synlighet i markedet de siste årene, og bygd en solid markedsposisjon, som er viktig og en medvirkende årsak til de gode resultatene vi oppnår, understreker Atle Hovi.

Britene bidrar

Beitostølen har en betydelig andel britiske turister, som ikke minst skyldes chartertrafikken av britiske skiturister som flyr ukentlig fra London Gatwick til Fagernes Lufthavn Leirin vintersesongen igjennom.

Britiske turister utgjorde 7664 gjestedøgn for Beitostølen i 2016, en økning på 1111 fra 2015. Charterturistene oppholder seg i Beitostølen i sju døgn, og genererer store omsetningsverdier for hele næringen.

Britiske turister er gull

– Gunstig kronekurs slår fortsatt positivt ut. Vi øker på alle de viktige internasjonale markedene; Danmark, Storbritannia, Tyskland, Sverige, og også Nederland og Frankrike øker. At vi scorer høyt jevnt over så mange nasjonaliteter, er ikke minst fordi vi har lykkes i å utvikle et helårsprodukt. Sommeren er like stor og viktig for oss som vinteren, selv om andelen norske gjester er dominerende, sier Atle Hovi.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS