Foto: Skjermdump, Visit Flåm

Lag nettsidene fristende for turistene

Dette er ekspertenes råd om destinasjonsnettsteder: Vinn turistenes hjerter. Gjør planleggingen enkel.

Publisert

Hvordan får du turistene til å legge reiseruten innom akkurat din destinasjon? Her er tipsene til digitalbyrået Netlife Research for nettsider som kan friste turistene.

Turister i Norge besøker mest sannsynlig de store byene. Det er der de lander med fly, båt, tog og bil. Rangeringer av toppdestinasjoner, slik som Tripadvisor gjorde og VG omtalte i fjor, plasserer med få unntak storbyene på topp og forsterker disse som reisemål.

Foto: Skjermdump, Visit Flåm

Visit Flåm fremheves

Martha Lyngnes hos Netlife Research.

– De store destinasjonene får mye gratis. Utfordringen er større for steder som havner utenfor popularitetslistene. Et godt nettsted betyr ikke alt, men er viktig for å friste turistene i riktig retning, fastslår Martha Lyngnes hos Netlife Research.

I undersøkelsen til Netlife Research fremheves for eksempel Visit Flåms nettside som en av de aller beste.

Som basis må nettsiden finnes på flere språk og være mobiltilpasset. På nettet reiser folk selvsagt like mye på mobile enheter som på stasjonære maskiner. Nettsteder som ikke er mobiltilpasset ble fra april 2015 nedprioritert på resultatlisten ved mobile Google-søk.

Les mer: Digi.no: Nesten alle velger responsivt webdesign

«Slanke nettsteder»

Hvem skal nettstedet være for og hva skal det vise? Dette er ingen lett utfordring for dem som skal bygge nettstedet. Netlife Research har gjort «slanke nettsteder» til et begrep. Det innebærer å rydde unna innhold som står i veien for brukeropplevelsen.

– Vi ser at mange i entusiasme over egen destinasjon fyller opp nettstedet med for mye informasjon. Også destinasjonsnettsteder handler om toppoppgavene til brukerne. Det handler om å se, oppleve, komme seg dit og kanskje om å overnatte. For destinasjonen handler det ikke minst om å hjelpe med beslutningen og få turistene til å bruke kredittkortet. Når opplevelsene er booket, er besøket sikret, uttaler Lyngnes.

Her er nettspesialistenes råd

1) Hva er toppoppgavene?

Sett deg i brukerens sted. Hva er toppoppgavene? Selv om severdigheter og opplevelser rangerer høyt, er toppoppgavene like fullt ikke like for alle destinasjoner. For noen handler det om å vise hvor raskt destinasjonen er tilgjengelig. At Kautokeino bare er under fire timer unna Gardermoen vil for eksempel overraske mange. Finn ut hva folk lurer på, rydd opp og slipp det viktigste frem.

2) Presenter attraksjonene

Folk reiser til destinasjoner for å se og oppleve noe. Er du tilstrekkelig langt borte fra stedet du skal til, aner du dessuten ikke om Oslo eller Lofoten i Sverige er stedet for hvalsafari. Det er selvfølgelig for deg, men ikke for turistene. Sørg for at folk lett får se godbitene.

3) Vær kort og presis

Alt kan ikke skje på forsiden. Sørg for at hovedattraksjonene er godt presentert videre inn på nettstedet. Få frem det essensielle kort og presist – se på informasjonen som hjelp til planleggingen. For de som ønsker å gå mer i dybden på enkeltopplevelser finnes det informasjon fra andre på nettet.

4) Hjelp med planleggingen

Reiselivsbransjen er kjent med at folk reiser på mange ulike måter; på impuls, etter dager eller år med drømming og planlegging, fra forskjellige steder, i ulike aldre, med eller uten barn og venner, i grupper, med ulike interesser og til forskjellige årstider. Felles for alle er at de trenger hjelp med planleggingen av reisen og oppholdet. Visitflam.com har et godt eksempel på planleggingskalkulator.

5) Hjelp med bookingen

Erfarne reisende vet at mye tiden under oppholdet kan gå med til å booke opplevelser – og at mye kan være fullt. Å legge opp et forpliktende program 8-9 måneder frem i tid krever en solid porsjon selvdisiplin i den lokale reiselivsnæringen, slik det gjør for tog, fly, båt og buss. Presenter opplevelsene godt. Vær tydelig på klokkeslett og varighet, og få frem «overgangstid» til andre attraksjoner slik at turistene kan se hvilke attraksjoner som lar seg kombinere i løpet av en dag. Gjør det enkelt å booke og betale – mange netthandler blir ikke gjennomført på grunn av dårlig brukervennlighet.

6) Ikke gap over for mye

Mange på nett tilbyr booking av overnatting og reise. Skal destinasjonsnettstedet også gjøre dette? Mange forsøker seg. Det kan være for mye å gape over. Å holde slike bookingsystemer ajour krever mye. Ofte kan det være bedre å lenke til eller inkludere de som har systemer som er 100 prosent fungerende og oppdaterte.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Netlife Research AS

Netlife Research AS er et digitalt designbyrå som lager lettstelte, enkle og effektive digitale løsninger. Dette gjøres gjennom søkelys på brukervennlighet og kundenes strategiske mål. 

I Bergen og Oslo har selskapet 70 eksperter på alt fra grafisk design til innhold og brukeropplevelse.

Selskapet står bak arrangementene SPENN for finansbransjen, PRESS for media og Webdagene – Norges største og viktigste samlingspunkt for webfolk.

En undersøkelse gjort av Mediabemanning i mars 2015 viser at Netlife Research er Norges mest populære internettbyrå og tiende mest populære arbeidsgiver totalt blant arbeidstakere i mediebransjen. I Kampanjes store byråundersøkelse ”Byråprofil” ble selskapet kåret til årets tech-byrå i november 2015.

Powered by Labrador CMS