Espen Tho (til høyre) er ny administrerende direktør for Miele Norge. Til venstre avstroppende leder Anders Kjekstad, som ny blir ny marketingdirektør for Miele i Norden. (Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen.no)
Espen Tho (til høyre) er ny administrerende direktør for Miele Norge. Til venstre avstroppende leder Anders Kjekstad, som ny blir ny marketingdirektør for Miele i Norden. (Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen.no)

Lederskifte i Miele Norge

Espen Tho har tatt over som administrerende direktør i Miele Norge etter Anders Kjekstad. Tho startet i stillingen 1. april.

Publisert

Tho, som har arbeidet i Miele i 23 år, kommer fra stillingen som salgsdirektør for husholdningsproduktene, og har tidligere hatt den samme rollen i proffavdelingen.

– Espen Tho har en sterk posisjon etter så mange år i selskapet, og det renner nok Miele-rødt blod i årene hans. Han er et godt eksempel på de mange trofaste og stabile medarbeiderne i Miele, som sikrer at kompetansen blir i selskapet. Miele tenker langsiktig, og at Tho nå tar over ledelsen i Norge er et godt bilde på dette, sier Kjekstad.

Les også: Espen Tho sitter også i styret i BFSN (Bransjeforening for storkjøkkenleverandører i Norge)

Marketingdirektør i den nye og nordiske organisasjonen

Samtidig med at Tho overtok ledelsen for Miele i Norge, gikk Kjekstad over i stillingen som marketingdirektør i den nye og nordiske organisasjonen.

– Miele moderniserer selskapsstrukturen i Norden, og styrker måten vi arbeider - på tvers av de fire nordiske landene. Samtidig vil den lokale tilstedeværelsen med en egen norsk organisasjonen være minst like sterk som tidligere, sier Kjekstad til Elektronikkbransjen.no.

Miele beholder egne organisasjoner i alle fire land, og vil ha ressurser fra disse i den nordiske organisasjonen – som altså ikke får noe eget og fysisk kontor.

– I en tid med stadig mer digitalisering tror vi på relasjoner og lokal tilstedeværelse. Vi øker derfor salgsstyrken, fordi forhandlere og partnere også i fremtiden vil være viktig for oss, og vi ekspanderer også serviceavdelingen der vi i dag har 40 teknikere på veien i Norge. Dette er en viktig del av hvordan kundene opplever Miele som varemerke, sier Kjekstad.

135 ansatte i Norge

Husholdningsproduktene som selges gjennom kjøkken- og elektrokanalene i fjor, ble i fjo delt i to avdelinger hos Miele. I tillegg kommer proffavdelingen. Totalt har Miele i Norge 135 ansatte av totalt 500 i Norden. Mange av dem som skal arbeide nordisk vil ha doble roller, med lokale funksjoner i tillegg til et nordisk ansvar. Kjekstad vil i tillegg til å ha marketingansvaret i Norden ha det samme ansvaret lokalt i Norge. Søren Rye, som har ledet Miele i Danmark, ble fra 1. april administrerende direktør for Miele Nordic.

Kjekstad sier Miele fra før har arbeidet nordisk med sine nordiske kunder, og at selskapet de senere årene har gått fra nasjonale til nordiske lagre.

Flaggskip i Asker

Miele eier selv bygget selskapet holder til i på Nesbru i Asker.

– Dette er flaggskipet og hjemmet vårt, og symboliserer det vi står for. Vi er opptatt av å få ta mennesker hit, for å vise hvem vi er og hva vi står for, sier Tho til Elektronikkbransjen.no.

Du kan lese saken i sin helhet på Elektronikkbransjen.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS