Allerede som 16-åringer startet André Lier og Emil Hamborgstrøm sin første bedrift. Da var de elever ved Hans Nielsen Hauge videregående i Fredrikstad. Nå driver de Tidbit AS, med hjelp fra investor Hans Othar Blix. (Foto: Privat)
Allerede som 16-åringer startet André Lier og Emil Hamborgstrøm sin første bedrift. Da var de elever ved Hans Nielsen Hauge videregående i Fredrikstad. Nå driver de Tidbit AS, med hjelp fra investor Hans Othar Blix. (Foto: Privat)

Koronakrisen ga oppsving for unge gründerne

Høsten 2018 startet Fredrikstad-guttene Emil Hamborgstrøm (20) og André Lier (20) selskapet Tidbit, et bestillingssystem for restauranter og hoteller. Duoen har opplevd et enormt oppsving under koronakrisen.

Publisert

Med selskapet Tidbit har Lier og Hamborgstrøm utviklet et bestillingssystem for restauranters nettsider og Facebook-sider.

Kunder kan bestille takeaway ved å klikke seg inn, noe mange har gjort siden koronaviruset førte til stengte dører for landets spisesteder.

Både hoteller og restauranter

I tillegg til bestillingssystemet for takeaway på nett, har selskapet laget en løsning for bestilling med mobiltelefon. Løsningen er rettet mot både restauranter og hoteller.

Løsningen går ut på at gjestene skanner en QR-kode med sin mobiltelefon, blir videresendt til en nettside der de kan bestille og betale – for eksempel mat, drikke, romservice og rene håndklær.

Meget bra etterspørsel

– Etterspørselen har vært meget bra, uttalte Emil Hamborgstrøm og André Lier i et intervju med Finansavisen sist helg.

De to forteller at de får rundt 10 henvendelser hver dag fra restauranter som vil ha Tidbits bestillingssystem for takeaway.

– Det er veldig gøy at vi får så mye respons. Det er også viktig å vise at vi har et produkt som er så godt at vi beholder kundene, sier Hamborgstrøm.

Bidratt til omsetningsløft

– Det er jo tøffe tider. Mange restauranter er nødt til å drive på et eller annet vis – i en annen form. Da har takeaway blitt løsningen for at de skal klare å holde omsetningen oppe, forteller Hamborgstrøm til Fredriksstad Blad.

– Vi har blant annet bidratt til å doble omsetningen til en restaurant i Ålesund etter koronakrisen. De har vært veldig flinke til å markedsføre at de har takeaway, sier de videre.

Les hele saken på F-B.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca